Det beror hur stor population ursprungsfisken härstammar från. Vissa malawi funkar fint andra t. ex vissa victoria cikliker funkar det typ 20 generationer sen barkar det åt helsicke
Ja Albin eftersom du tog upp Viktoriaciklider, så kommer jag ta upp tre exempel från det verkliga livet, det vill säga mina erfarenheter.
Jag har odlat ca 10 sorter av viktoria, på den tiden när jag odlade så var det väldigt svårt att skilja på honorna.
Ja i vilket fall så hade jag div sorter hemma, men som sagt var honorna så ju likadana ut.
vi hade en resa med göteborgs ciklidgrupp. jag tror att det var 93.Ja vi tog den vanliga resan med div grossister och affärer.
Ja hade ju en erfarenhet att viktoriacikliderna hade dålig färg som honor.'
Ja i vilket fall så gick jag in i en affär, och fick se guldgula honor med en svart rand, både jag och Kent i nol undrade självklart vilken viktoria det var, det var rockkribensi, och dom var inte VF, dom var självklart inavlade i många generationer innan, men jag har ju sett den förut och då har det inte varit så mycket färg på honorna, ja det var tufft att dela på dom små ynglen mellan mig och Kent. Den stammen säljer fortfarade Kent yngel på, undrar när den stora katasrofen inträffar.
Dom 2 andra 2 är piebald red fin och flamebacken.
Ja dom köpte jag som VF 93, ja där kanske vi har lite mer marginal innan den stora katastofen inträffar. en liten parentes jag har varit och besökt den affären några gånger tillsammans med ciklidvännerna i malmö och det har alltid funnits dom ruskigt fina rockkribensi till saluJanne