HåJo, det är klart att man får den snyggaste avkomman om man odlar på dom snyggaste individerna. Men det beror knappast på att dom är inavlad. Resultatet hade knappast blivit sämre om du hade odlad ifrån dom snyggaste individerna från olika genetiska grupper av samma art. Det finns väl ingen art som mår bra av inavel i längden.
Om man tar laxen som exempel så har dom i Norge fått problem med att ca en miljon kasseodlade laxar rymmer årligen. Den kasseodlade laxen kommer ifrån ett fåtal avelsfiskar ursprungligen och rymmlingarna har ett annat socialt beteende än vildlaxen. Dom följer med vildlaxen upp i älvarna och förstör bl.a. deras lek. Forskarna är rätt övertygade att detta beror på inavel.
Hur stor effekt inavel har för oss akvarister får väl framtiden utvisa. Förmodligen har jag som ciklidnörd haft inavlade fiskar i 30 år, och det har ju faktiskt funkat bra.
Nja, jag har försökt blanda in nytt blod i mina rödzebror, för att jag trodde att det skulle vara bra, för det har man ju läst överallt.
Det var när rödzebran kom in som VF på 90talet.
Då köpte jag vilda kanonfina röda och utan sot i pannan. då hade jag en inavlad grupp på rödzebra sedan flera år tillbaka och alla hannarna blev rosa och ynglen fick aldrig sot på pannan.
Ja dom ynglen jag fick på min odlade rosa hanne och VF rödzebra, dom hade sot i pannan dom fick dålig färg, ja det var ren skit, det slutade jag bums med, så både ynlen och dom vf rödzebran åkte ut.
Sedan har jag fortsatt att inavla på min gamla grupp.
Inte ett enda missbildat yngel, knallröda yngel och inget sot i pannan, ja det kallar jag kvalitetsfiskar.Janne