Jo tack han har redan rätt kraftiga åsikter om de andra fiskarna i karet som är större än han. Synd att han har höga fästen på ryggfenan men jag gillar han skarpt och tänker behålla han trots det. Har du någor tips ang hur man skiljer könen bäst åt? Ser att du har växter i karet får dom vara kvar och vara hela?
Klart du ska behålla honom, han har lite högt hårfäste bara, sånt får vi ju alla till slut så ;)
Enklast vid könsbestämning tycker jag är att titta på fenorna och mönstret på buken, då de börjar komma upp i storlek har hanarna betydligt mer markerat mönster både på fenor och buk, medan honorna har svagt mönster och väldigt otydligt mönster på buken om ens något alls. Färgerna kan skilja också, honan blir ofta lite mer gulaktig. Hanens ryggfena visar ofta mer blått än honans också.
Annars, matar man mycket kan man även se en spetsig genitalpapill titta fram på hanarna. Jag vet dock inte hur tidigt den kan ses, den syns bara på ett par av de större fiskarna jag har som jag tror är hanar, de mindre visar ingenting.
Då fiskarna är små funkar det bra med växter, då de blir större och blir grävmaskiner så kan det vara knepigare, men omöjligt är det inte jag hade länge en stor svärdsplanta med mitt första stora lekpar.