10 st totalt hade tänkt spara en hane och en hona. Kommer inte göra av med alla förmodade honor på en gång utan vänta och se om jag har valt rätt. Hanen är redan utvald och är flyttad till ett annat kar. Tyvär är mina väldigt svåra att se könsskillnaderna på då dom flesta har väldigt tydliga prickar och mönster.
Det låter som ett vettigt beslut, sparar honorna så länge det går. I början av tråden pratas det lite om att de inte går som par i naturen, de bara parar ut vid lekarna och går sedan ensamma, eller letar efter en ny partner, så det där att snabbt spara enbart en hane och hona är nog inte så bra egentligen. Du har väl ett rätt stort kar, 720 va? Så du borde kunna spara två-tre honor om du inreder bra. Testa! Kan vara värt ett försök :)
Angående könsbestämningen. Kika ordentligt på färgerna på fenorna och kroppen. Jämför ordentligt mellan säkra hanar och osäkra. På mina ser man rätt tydligt att honorna har en gulare basfärg på kroppen samt att hanarna har mer grönblått på fenorna, speciellt ryggfenan är mer blå.
Jag bor hos flickvännen nu men kan försöka ta lite mer seriösa foton till veckan, kan ta fram den vanliga digitalkameran, mobilkameran missar rätt mycket detaljer. Genitalpapillen brukar sticka ut på mina hanar vid matningen om jag matar rejält. Honornas är oftast helt inne.