Ja, jag såg dom bilderna och det var väl dom som fick mej att på lite mer allvar tänka på jaguarer.. Såg ju inte ut som att dom hade det allt för trångt där!
Förstår ditt tankesätt, men samtidigt så är det ju ett liv man tar till sej och som man måste måna om så länge det lever.. Håller på med reptiler annars å där e det många som köper arter som blir giganter med tiden utan att dom har tänkt var dom skall göra av djuren när de är "bestar" på 4-6meter.
Finns det avsättning för så stora fiskar sen då? Så man inte står där å riskerar att tvingas avliva fiskarna om man får platsbrist?
Hur gamla blir dom normalt?
Tack för dina svar! Bara rädd dom leder mej ännu djupare ner i träsket!;)
Det låter bra det! ner i träsket ska du! komsi komsi! haha :D
Nä men seriöst jag förstår helt klart hur du tänker, och egentligen är det väl så man ska tänka. Själv har jag dock turen att ha en lokal butik som tar emot stora fiskar, och de försvinner i ett nafs oftast dessutom så jag har aldrig känt att jag behöver ha dåligt samvete vid ett inbyte.
Men jag tror som sagt att ett kar på 1,5 meter kan fungera väldigt länge till ett ensammet lekpar jaggor. Att se jaggor över 40cm verkar vara ovanligt, de få jag har sett som är så stora har varit dryga 10 år så man har ju lite tid på sig att uppgradera karet om det verkar behövas. Undantaget fiskarna jag har just nu så tycker jag det brukar gå väldigt snabbt upp till 20cm dock, på mindre än ett år kan de vara där. Så det bör man ha i åtanke. Men personligen tycker jag det är aggressionen under leken samt inför leken som är det största problemet med jaggor. Storleken på fiskarna är bara problematiskt indirekt eftersom stora fiskar kan göra en del skada om det vill sig illa... :P