Lite uppdatering kring jaggorna. De två stora lämnar jag till akvariehobby då de båda känns stressade och galet rädda.
Skyggheten brukar som sagt släppa, jag gissar att det är något med akvariet som stressar dem snarare än att det är fiskarna själv som är naturligt stressiga. Innan du byter in dem, kolla så inte ljuset ligger mot akvariet på ett sätt så det faller skuggor över karet om du går förbi det, i så fall kommer du troligtvis få liknande problem med andra fiskar.
[/quote
]Den från metop är störst av jaggorna och man börjar se mönster på ryggfenan, den är väldigt fina i färg med fina svara prickar över kroppen.
Nice! :) Även mina metop-jaggor börjar lite smått se ut som nåt nu. Känns riktigt bra.
[/quote
]Största hanen håller revir på en hel grotta, är de bra att ha lite gömställen lr gör de dem ännu mer skygga?
Jo det är bra, det kan göra att fiskarna gömmer sig mer från början men de blir betydligt tryggare i karet och snart står de framme och glor tillbaka på en vid framrutan igen :)
[/quote
]Beöver tips på den bästa dammsugar malen, som hkan hålla akvariet snyggt och rent också, förslag?
Min städpatrull i jaggakaret...
1x Giraffnosmal - silar sanden så den alltid ser kliniskt ren ut.
1x Chockladmal - tar hand om större matrester.
1x Plecostomus - algerna.
...plus några fengäddor som i nuläget fungerar som bottenstädare pga att jaggorna är så snabba fram till maten att det oftast bara blir smulor kvar. Kommer flyttas till fengäddakaret så snart de är stora nog.