Tja!
Tänkte bara flika in och berätta lite om hur det går med mina jaggor. Min störsa jagga hane är den jag beställde från Metop. Han är faktiskt inte alls grå, börjar få fina färger. Han har tyvärr käkat upp 3 st andra jaggor, men en kompis har han kvar, tror den är hanne den med. Lite frågor kommer. Han var inte alls skygg i början utan brukade ligga vid glaset o spana och spänna upp sig tills jag en dag skulle mäta han o tog fram en tumstock brevid glaset då han for iväg och fick panik och träffade glaset hårt innan han hittade ett gömställe. Sedan dess ligger han understenen när jag kommer och är han framme sticker han dit direkt han ser mig. Vad kan ha hänt och vad kan jag göra? Just nu i karet är ett zebra par också och de har också blivit rädda av sig, hur fixar jag de här? Annars har de varit grymt kul med jaggan, han har visat fina jakt taktiker.
/v
Tjenare!
Intressant, hur har dina vuxit? Mina har ju som sagt vuxit väldigt långsamt jämfört med alla jag har haft tidigare. Hur stora är dina nu? Skräm inte dem med tumstocken igen, uppskatta bara.
Angående tumstockskräcken. Har de varit skygga länge efter detta inträffade eller är det bara nån dag? Hur tomt på fisk är det i karet, har han bara en jaguarpolare till i karet och sedan är det helt tomt?
Det är lite lurigt sånt där. Ensamma fiskar kan bli rädda och sedan verkar de knappt kunna repa sig alls. Men oftast fixar det sig rätt snabbt om det är flera fiskar i karet, de verkar lugna varandra, alltid är det någon som är lite mer vågad och sedan inser de andra att det är lugnt de med.
Jag förstår oron hur som helst. Då jag håvade upp firrarna jag skulle gallra bort nyligen så jagade jag runt samtliga jaggor med håven i över en kvart. En del håvades t.o.m. upp och identifierades ovanför vattnet eftersom alla såg i princip likadana ut då de var rädda och bleka.
Efter detta var de minst sagt livrädda för mig... De var allmänt skeptiska, avvaktande, bleka, osv. Karet såg i det närmaste tomt ut. Men då jag slängde i maten verkade de glömma skräcken och sedan dess står de och försöker stirra ut en vid framrutan som vanligt.
Så mitt spontana hemmasnickrade tips blir att du helt enkelt ger dem nån onormalt smarrig mat :P Sedan står du kvar vid karet så de inser att du inte är farlig utan snarare förknippar dig med något positivt.