Hejsan!
Kul att du håller jaguarer, har hållt på med jaguarer och andra am-ciklider ett gäng år.
Jaggorna är riktigt knepiga vid lek, ett tag hade jag 2st honor som lekte med varandra.. Båda la alltså ägg.
Tog ett bra tag innan jag fattade att det var så, de la en massa ägg sen hände ingenting.
Fick tag på en tredje jaguar och då såg man skillnaden vid leken, honorna har ett mer rörformat könsorgan medans hanarna har mer som en krokig gadd.
De fäller bara ut dem vid lek så det är ju omörjligt att se tidigare.
Har inte heller kunnat se könsskillnader på fenorna, mitt bästa tips om man vill ha ett par är att göra som du gjort.
Skaffa ett gäng och se vilka som parar ut sig men håll koll så det inte är 2 honor som leker ;)
Vet inte hur pass vanligt beteénde det är att 2 honor leker men jag blev skapligt förvånad iaf.
Hehe ja du det där känner jag tyvärr igen. Inte just att honor leker med varandra men att en grupp med enbart honor kan ha skillnader mellan dem så att man kan vara övertygad om att man har båda könen i gruppen. Jag var bergsäker att jag hade både honor och hanar i den andra gruppen, som nu är inbytt. Först då den gruppen jag har nu blev könsmogen och hanarna började färga ut lite mer insåg jag att andra gruppen bara hade honor. :/
Finns det en hane att jämföra med så verkar det inte vara några problem att se vem som är vem. Då de väl är könsmogna vill säga. Innan de jag har nu blev könsmogna trodde jag de två största var hanar. De hade mest mönster, både på fenor och sidorna, såg kraftigast ut och var definitivt kaxigast. De ägde var sin sida av karet. Men båda var honor.
Det som skedde vid könsmognaden var att de stora honorna tappade i princip allt mindre mönster på sidorna, bara de stora tydliga fläckarna längs laterala linjen stannade kvar, de fick även mer ljusgul basfärg, tappade närapå allt mönster på fenorna.
Hanarna i sin tur växte ikapp de stora honorna och blev störst i karet, blev rejält mönstrade både på fenor och sidor jämfört med hur de var tidigare, fick en mer silveraktig basfärg, med stick av lila på sidorna kring gälarna i visst ljus. Och nu är det nästan omöjligt att inte se skillnad på dem. Fascinerande fiskar :)
Sedan kan man göra som du säger och kika på genitalpapillen också då de väl är redo för den biten. Vissa gör så även då firrarna är små. Tar upp dem och tittar under kjolen helt enkelt. Känns inte så schysst dock, måste vara stressande, sedan hade jag varit rädd att klämma sönder något också så jag vågar mig inte på något sådant.