Nu har jag kikat lite på ditt bildarkiv Freddan. En av mina jaggor jag har ser ut som bilden jaguarciklid 440 och den har jag ingen aning om vad den är för kön, vilket kön var din? Men nu till den jag tror är min hane, den ser ut som bild 431,421 och 411. Den är sagt runt 8cm, vilket kön hade dina på bilderna? Jobbar på att fixa ett foto!
En annan lite skum sak att jag har ju en jagga som inte kommer från metop och den är mycket mindre och växt helt sjukt långsamt men den börjar redan få mönster dock inte helva vägen ut till fenorna men de är rätt starka för de bleknar aldrig på samma sätt som för de kan göra för min förhoppningsvis stora hane. Den har svarta tydliga ränder istället för svarta prickar på sidan. Men den har massor av små svarta prickar på buken. Hans förldrar går tydligen på Eskisltuna zoo var av hanen var vildfångad typ. Den är ganska mycket mindre också, typ 4cm och den är typ lika gammal som de andra, kan detta vara en lite hane, för ingen vågar bråka med honom? De här med at lista ut kön var knepigare än jag trodde...
Tjenare! Jag hittar tyvärr inte bild 440, kan du länka till den du menar?
Bild 431, 421, 411 hittar jag däremot och de visar en hane. Titta även på bilden nedan så har du båda könen på samma bild så du kanske lättare ser skillnaderna.
Det är svårt det där angående din mindre jagga. Men det du säger om ränder istället för prickar gör faktiskt att jag börjar tänka på friedrichsthalii... Kan det var en sådan? De är väldigt likartade och har ett mönster likt det du säger, de växer även långsammare, och borde nå könsmognad tidigare och lär även bli mer bitsk i så fall. De är däremot mer gul/beige än jaguarer, och har en aningen knubbigare kroppsform och mindre mun. Kolla länken nedan.
http://images.google.se/images?hl=sv&q=friedrichsthalii&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi