Faktum är att den doviin inte är så olik den jag har.
Hittade en bild som jag sparat på datorn. En bild på en stoor dovii.
Fasen vet om man inte skulle överge sina ambitioner att prova en massa nya arter hela tiden och stoppa i doviiparet i det stora istället.
Det blir lugnare för min plånbok till att börja med, det enda jag behöver göra är att köpa nya täckglas lite då och då.
Hanen roar sig nämligen med att slå i täckglaset och för några månader sedan så lyckades han att spräcka det. Så nu ligger det en plexiglasskiva där istället.
Men för att inte kapa tråden helt med dovii, så har jag en liten fundering. Det finns managuense 'gold' också. Någon som vet hur dessa ser ut, det är nog inget som vi har här i sverige.
Ingen fara med kapandet. Jag tycker helt klart att du ska satsa seriöst på doviiparet, du kan ju testa ha ett annat ciklidpar från starten om det är möjligt, eller kanske ha dem med sebraciklider om det går, men annars är det härligt att dedikera ett helt kar till ett stabilt lekpar :) Doviin simmar väl rätt mycket på öppet vatten i sin naturliga miljö så den kommer säkert bli ännu tuffare i ett rejält kar där den kan dra på lite utan att råka komma in i nån annans revir.
[/quote
]Att få de så här fina har nog lite med tålamod att göra också.
Jag har noterat på mitt eget doviipar att fastän de inte vuxit så mycket på de sista åren så har teckningen förändrats till det bättre, framför allt på hanen.
Så kan man hålla jaggor i flera år och inte ge upp och tröttna när de passerat 30-35 cm så tror jag nog att vi kan få se fina ex i sverige också.
Fast detta ex var ju exceptionellt fint.
Absolut det tror jag också. Och jag tänker försöka den här gången, nu har jag så bra utgångspunkt med totalt 21 jaggor (17 kvar nu, 4 är utgallrade, och 1 till måste nog lyftas ur snart också) och två potentiella kar till större firrar att jag måste ha maximal otur om det går snett.
Lyckas jag inte få fram ett lekpar så ska jag åtminstone spara minst en rejäl hane. Jag har en rejält kaxig rackare i 240-karet nu som ser ut att kunna bli riktigt vacker, han är inte lika stor som den största men betydligt finare och betydligt mer framåt också.
Eventuellt flyttar jag kaxhanen till 540-karet bara för att inte råka på några otrevligheter. Men man drar sig verkligen att flytta någon av firrarna från det härliga MH-ljuset i 240. Kamerabilderna gör verkligen inte fiskarna rättvisa i det ljuset. Lampan jag har nu är på 16000K, vilket ovan ytan ser lite blåaktigt ut men blir snarare knallvitt under ytan, sedan har jag 2st T5-rör också, ett powerglo och ett marineglo. Och ljuset är bara löjligt bra alltså! :) Tyvärr blir ju elräkningen löjligt hög också... :S