Låter ju dunder!
Okej, jag kör ju på grus nu och har märkt en hel del skit samlas under stenarna vilket gör de svårt att rengöra ibland, skulle du rekomendera sand?
Kanske blir på vänt ett tag med nytt ytterfilter men känns som att de är en värd investering för framtiden:D
Vilket foder bör de matas när jag får hem dem?
Innan jag upptäckte jaggan var jag inne på att skaffa en en jack dempsey, vad är den största skillnaden i beteende mellan dessa firrar, har ju hört att j dempsey också ska vara rätt tuff den också?
Om jag skulle få tag i firrarna när de är omkring 3-7 cm, skulle de gå att ha dem i ett 40 liters kar tills jag listat ut vilken den finaste hanen är, högst en månad i så fall? Eller skulle firrarna må jätte dåligt utav de? Var en tanke efetrsom min Pseudotropheus Saulosi är rätt crazy, är rädd att han kan döda några!
/v
Jag körde alltid med grus tidigare, engelsk sjösten, och det fungerar klockrent det med. Men sedan jag bytte till sand har jag fastnat för det, mest för att jag tycker det är snyggare, men smaken är ju som baken så det är bara välja det du gillar mest. Eller också blandar du som algebrant säger, det brukar bli grymt fint. :)
Diverse frysfoder och pellets är en bra basmat, själv kör jag med Hikari Cichlid Staple-pellets och Tropicals Sextet-frysfoderblandning. Då de blir större kan du utöka med räkor och bitar av torskfilé, och en och annan foderfisk.
Jack Dempsey är grymt snygg. Beteendemässigt gillar jag jaggan mer dock, betydligt rovgirigare och mer lagom i storlek åtminstone för mig.
I ett 40-liters kan jag säga direkt att du aldrig kommer kunna välja ut den finaste hanen. Det är på tok för trångt, fiskarna kommer knappt hinna växa något på en månad, de kommer bråka hela tiden, se tråkigt svarta ut av stress och få trasiga fenor och förmodligen även ta ihjäl varandra. Satsa på 250L-karet direkt. Det är på håret att även det räcker enligt min erfarenhet av den ena ungfiskgruppen jag har just nu. Av 10st är det 3st kvar efter knappt 3 månader, övriga har dödats eller gallrats ut pga utmobbning. :S