Mikael Har skaffat ett beg Sigma 24-70 2,8 EX DG. Annars nöjd med det, men autofocusen är ganska ljudlig. Ska den vara det?
En annan fråga: Är ett 24-70 eller 28-70 "bättre" än ett 18-105, i så fall på vilket sätt?
Edit: Läste just en gammal rescension EX DG är ljudlig. En nyare, HSM är tystare. Har tydligen blivit lite blåst av återförsäljaren :I.
Det objektivet du skaffat Mikael ska ju vara riktigt vasst vad jag hört, sedan kan jag tänka mig det låter mer än den nya varianten med HSM och att det är lite irriterande. Men smakar det så kostar det ju alltid också ;)
Hade ett Tamron 17-50 och det lät också väldigt mycket, har nu ett Canon 20-35 och det låter också en hel del jämfört med de nya tystare gluggarna.
Det går nog inte att säga att det eller det objektivet är bättre än det andra, det beror ju lite på vilka märken man kikar på o.s.v
Sedan kan ju ett 18-105 vara bättre för dig än för mig eftersom du använder hela spannet och inte vill byta objektiv lika ofta även om det kanske inte är lika bra optiskt.