Jag byggde mig en liten lokal i garaget i våras (kolla bloggen nedan). Jag beställde till att börja med garaget med 200mm cellplast under hela betongplattan när vi byggde huset för lite drygt två år sedan. Reglarna i väggarna var 120mm och detta kompletterade jag med ytterligare 70mm, alltså 210mm isolering totalt i väggarna. Till taket hade jag kommit över en laddning isolering nästan gratis och där blev det totalt knappt 350mm. Golvet är i nuläget rått betonggolv som behandlats med dammbindare. Räcker finanserna blir det klinker, men förmodligen nöjer jag mig med det som det är. Framöver ska det byggas ställningar, limmas akvarium och byggas "automatiskt" vattenbytessystem innan jag anser mig vara färdig.
Det har inte varit några större problem med värmen denna sommaren, men har varit tvungen hålla dörren till lokalen på glänt för att få lite cirkulation på luften. Jag har inte haft någon värmare i lokalen utan den uppvärmning som skett har kommit av belysningen i taket och sidkanalsfläkten.
Plastmatta på golvet hade jag passat mig för. Den förhindrar visserligen vatten/fukt från att tränga ner i betongplattan, men den förhindrar också betongen att andas uppåt och stänger därmed fukten inne. Inte helt lyckat.
Verkligen matnyttig information!
Roligt och läsa din blogg.
Själv har jag fastnat lite, mitt förråd är byggt på torpagrund av reglar.
Står i valet i kvalet om att fylla den med betong eller sätta nya reglar fast i 20cc, så det blir tätt emellan reglarna.
Fyller jag den med betong så blir det dyrare, och jag får vänta med bygget lite.
Ta betongen först och vänta med det andra, sambon gillar inte att jag lägger hur mycket pengar som helst på min hobby.