Kajjjan
Är Petrochromis nått att ha?
Ja, det är ju rubriken på den här tråden och faktiskt något jag skulle vilja veta. De första sidorna i tråden innehåller mest tjafs om elit eller inte elit och på slutet är det mest rockzolid och jag orkar inte leta igenom över 200 sidor för att få svar så jag ställer frågan på nytt till er som har erfarenhet av dessa, i mitt tycke, fulsnygga firrar: Är Petrochromis nått att ha?
Är de lika knepiga som troffar - eller kanske ännu värre, därav priset?
Ni som har dem, vad gör ni för att få dem att trivas och frodas i era kar?
//Kaj
Barracudan
Min enda erfarenhet jag har just nu är att 4 st är för få. Bör nog hållas som troffar i mängd.
Trotts att mina 4 trevawase går i fyra olika kar för tillfället, så älskar jag dom. Ska sattsa efter sommaren och köpa fler.
pontus
vet flera som har 6 petrochromis trewavasae 2+4 och får det och fungera bra, men tror inte det är något att prova som första gångs försök,, om jag vore du kajjan, skulle jag prova få tag i 10-15 småttingar och låta dom växa ihop som en grupp.
mvh / Pontus
Kajjjan
Troffar har ju ett (välbefogat, enligt min mening) rykte om sig att ha känsliga magar. Har pettrisar samma benägehet till att bli magsjuka, t ex?
//Kaj
pontus
jag upplever att dom inte är lika känsliga i magarna som troffarna men fortfarande känsligare en dom flesta andra arter, kanske inte hjälpte så mycket men, jag tycker dom är tvåa om vi säger så ;D
MVH / Pontus
Johan-F
jag upplever att dom inte är lika känsliga i magarna som troffarna men fortfarande känsligare en dom flesta andra arter, kanske inte hjälpte så mycket men, jag tycker dom är tvåa om vi säger så ;D
MVH / Pontus
Jag instämmer till ovan. Har haft en petrochromis med magproblem och den tillfrisknade själv. Jag har bara provat på förvisso en större grupp av trewavasae men de verkar inte allls vara lika känsliga som troffar.
Magnus-m
Bilder
pontus
tjusiga firrar magnus, tror du har andra halvan av moshi gruppen som kommer från Anton från början eller, ser ut som mina.
Magnus-m
tjusiga firrar magnus, tror du har andra halvan av moshi gruppen som kommer från Anton från början eller, ser ut som mina.
Tack Pontus det stämmer nog hur många har du? Jag har 9+7 och min största är 19-20 cm
pontus
hehe jag har 7+9 största 18-19 ;D
doohan
Så Anton
Hade 16+16 av denna snygga men lätt elaka petrochromis då :)
pontus
kan nog varit några fler, jag hade 17 men en strök med.
doohan
Ja
kan nog varit några fler, jag hade 17 men en strök med.
Anton brukar köpa rejält han när han bestämt sig :)
Magnus-m
hehe jag har 7+9 största 18-19 ;D
haha ja då fick du den bättre halvan Xmas:)
Magnus-m
Hade 16+16 av denna snygga men lätt elaka petrochromis då :)
Ja är små arga jagar tom mina blue giant än så länge :(!
specmats
hittade härliga bilder på släktingen Simochromis Diagrama, :)
http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=9596
Verkligen en snygg art.
pontus
jo dom är fina men , om det finns fiskar som är onda av naturen så är det simochromis!!!
mvh / Pontus
specmats
ok hehe de kanske är tanganyikas motsvarighet till malawisjöns Genyochromis mento då.., har för mej att ja såg simochromis på leasing för ett tag sen
shreek
simochromis är en smågrinig och lätt lekt firre som går utmärkt ihopp med petrochromis .Det är min erfarenhet och rekomenderas starkt till den som gillar lite action
deelay
simochromis är en smågrinig och lätt lekt firre som går utmärkt ihopp med petrochromis .Det är min erfarenhet och rekomenderas starkt till den som gillar lite action
Plus att tycker man att man har fiskar med för mycket fjäll o fenor så e den grymt bra =)