Väcker lite liv i en död tråd. Tyvärr verkar petro intresset ha svalnat rejält i detta avlånga land.
Fina Pettrisar, Cronan!
Rubrikens frågeställning är i högsta grad relevant: "Är Petrochromis nått att ha?"
Jag var själv inne på att ha troffar och pettrisar i mitt ena kar. Det var väl för ett år sedan. Och flera pettris-ägare försökte övertyga mig om hur rätt det var med pettrisar. Det blev inga pettrisar för min del - ja det blev inte några troffar heller (ännu). Mitt intryck var att Pettrisen är en jäkligt fulsnygg (positivt menat), och spännande fisk men att man bokstavligen köper sig bekymmer till väldigt höga priser. De slår ihjäl varandra på löpande band och de kostar skjortan. Det här är alltså mitt intryck - jag har ju ingen som helst erfarenhet av dem. Detta intryck har förstärkts av att det under det senaste året lagts ner flera pettriskar som hållits av några av de verkliga förespråkarna för pettrisar i landet.
Så frågan är: Är Petrochromis nått att ha?
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på dem men tror att det stannar där eftersom jag inte har tillräckligt stor plånbok för att hålla på och ersätta död fisk med ny men framförallt för att jag inte vill underkasta mig dessa besvikelser som jag tror är oundvikliga.
Rätta mig om jag har fel! Är det så att jag är felinformerad eller fördomsfull mot en art som skulle kunna bereda mig väldigt mycket glädje?
//Kaj