Anledningen att jag själv tvekar är priset och är inte det en av de vanligaste anledningarna att inte slå till?
Det är ju säkert en av de vanligaste anledningarna vilken "vara" man än diskuterar. Men möjligheterna att lyckas eller riskerna att misslyckas är ju väldigt viktiga faktorer.
Ta VF Diskus t ex. De är otroligt vackra de flesta av dem. Kostar en bra slant de flesta av dem. Vissa mer än andra. Skulle gärna skaffat ett gäng, men jag har gjort bedömningen att jag inte har möjlighet att ge dem de förutsättningarna som krävs för att lyckas med dem. Och det hänger ju naturligtvis även ihop med priset för det är aldrig kul när det svider ordentligt i plånboken, men jag ogillar starkt att ta livet av fisk även om de bara kostar 1:-/st.
Troffar har jag hittills avstått från just av den anledningen att jag inte känt mig säker på hur väl jag skulle lyckas med de förutsättningar jag kan ge dem. Troffar är förhållandevis billiga även om mängden troffar som krävs gör att det blir någon tusenlapp totalt sett.
Så även om det finns en ekonomisk tröskel (som är olika från akvarist till akvarist) så är möjligheterna att lyckas eller riskerna att misslyckas väldigt viktiga faktorer när det gäller beslutet att satsa eller inte satsa.
//Kaj