Detta tycker jag låter märkligt! Varför faktuerar inte tryckeriet och transportören NCS direkt utan låter det gå via mellanhand? :(
Ingår layoutarlönen i dessa 23500:- ?
Har NCS betalat 6% moms i åratal utan att behövd göra det? Det måste gå att kräva tillbaka dessa momspengar ifrån skatteverket!
Anledningen till att mitt företag fakturerar (observera utan lägga på ett öre - NCS får kopior på alla urspungsfakturor) är detta.
1/ För att kunna importera utan att betala moms i ursprungslandet också måste man ha en registrerad verksamhet med ett internationellt VATnr. Detta har inte NCS och om det går att fixa för en förening (vet ej detta) så måste man dessutom då lämna in bokföring samt "införselanmälningar". Dvs en massa extra arbete som sannolikt då också innebär en rejäl kostnad.
2/ Jag har ett billigt fraktavatal (ungefär 1/3 av vad NCS skulle få betala för frakten) och ett bra avtal med tryckeriet så det skulle bli dyrare om NCS själva köpte direkt
3/ Genom att jag slår ihop alla fakturorna (även fakturan för layouten) till en och säljer en färdig produkt så blir det den lägre momsen på allt - dvs 6% istället för 25%. På detta har det sparats det mycket pengar genom åren.
4/ Detta nya med momsfrihet förändrar dock förutsättningarna en del. Dock så kommer det inte att bli så himla stor skillnad rent ekonomiskt vad gäller produktionen av tidningen. Momsfriheten gäller ju inte för layoutfakturan utan det kommer ju nu då istället att faktureras med 25%% pålägg vilket äter upp kostnaden som sparas in genom att tryck och frakttransporten nu hamnar på 0% istället för som tidigare. Så NCS har nog inte förlorat några pengar på det - däremot (om jag fattat det rätt) så försvinner också momsen på portot på utskicket och där finns det en del pengar att spara.
5/ NCS betalar inte ut lön för layoutarbetet utan faktureras av ett företag för detta jobb. Kostnaden för layouten är inte inräknat i 23.500 - denna summa är vad som betalades till tryckeriet.
6/ När denna regel om momsfrihet infördes det vet jag inte - dock kontaktade jag skattemyndigheterna på min tid och då gällde den i alla fall inte - eller rättare sagt så nämnde inte skattemyndigheten det för mig då.
7/ Den stora fördelen med detta med momsfrihet är att man nu lättare kan trycka i Sverige. Tidigare innebar det förutom en klart högre tryckkostnad (även om transporten från Tjeckein räknas in) att det också skulle förloras pengar på momsen. Nu undanröjs detta senare vilket ekonomiskt förbättrar förutsättningarna för en flytt hem.