Idéen är bra, med väljer man penumeration blir den väl inte momsbefriad som en medlemstidning är? Att trycka en mindre upplaga ökar också kostnaderna.
Kan man inte komma runt det genom:
1. Elektroniskt medlemsskap
2. Traditionellt medlemsskap med tidning
3. Traditionellt medlemsskap utan tidning
Alltså ingen prenumerationsavgift = ingen moms?
Ola[/quote
]Jag har egentligen redan kommenterat ditt förslag i ett tidigare inlägg där jag skrev "-Ciklidbladet i elektronisk form: Det finns i nuläget två problem. 1) Jag trycker allt material jag får in och fyller upp resten med översättningar, artiklar jag tigger in samt skriver själv. Det hade inte blivit fler tidningar. Rent hypotetiskt skulle man kunna tänka sig att man betalade extra för CB, men där är vi inte än. 2) många författare går inte med på att deras bilder sprids elektroniskt så i nuläget när medlemsartiklarna inte räcker är förslaget tyvärr orealistiskt."
Jag skulle vilja lägga till ett tredje problem: Tryckkostnaden per tidning är beroende av upplagan. Går upplagan under 800 så lär vi inte kunna trycka en tidning. Med dagens medlemsantal funkar det alltså inte att ha medlemmar som endast är elektroniska.
Och så har jag en fjärde punkt som svar på en grej som konstigt nog ingen tagit upp: En pdf är faktiskt inte nödvändigtvis mer miljövänlig en en papperstidning!
Jag har sett och läst det Ola men tycker att punkt 2 är överkomlig. Det skulle till exempel kunna innebära att man får komplettera med medlemmarnas illustrationer vilket borde gå så länge det inte handlar om väldigt sällsynta arter.
När det gäller punkten om tryckkostnaden så är det egentligen en fråga om vem som ska sponsra vem i en förening med dålig ekonomi. Förra omgången jag var medlem hade vi en stencilerad tidning eftersom tekniken då var på den nivån. Idag har vi andra tekniska möjligheter. Men visst ser jag också problem - men också möjligheter.
Punkt 4 har jag inte reflekterat över men en elektronisk tidning borde väl inte vara en större miljöbov än en tryckt? Även om inte elektronisk distribution och övrig hantering inte är miljöneutral känns det spontant som det är bättre än traditionell trycksaksproduktion och distribution?