Ja, de verkar sköna. Enastående foton. Är det Sorgmanteltetra som ser ut att leva farligt?
Du menar att det går att ha även andra större ciklider med dem i 375l?
Jajemen det är sorgmantlar, klarade sig fantastiskt bra dagtid men hela den där gruppen var borta dagen efter så jag vet inte om de gick ner på botten eller liknande på natten och blev ett lätt byte. Stimfiskar kan annars klara sig ganska länge och är optimalt att ha som foderfisk emellanåt då de märkligt nog kan bli trygga nog att verka trivas i karet trots regelbundna bortfall, till skillnad från ensamma fiskar som bara blir mer och mer nervösa och till slut bara står och trycker nånstans i ett hörn och blir uppäten direkt. På samma bild ser man två sebrafiskar, en av dessa klarade sig i ett par veckor och var till slut trygg nog att picka på sjunkande hikaripellets mitt bland fengäddorna vid matningen.
Jo jag har fram till nu i sommar alltid haft ciklider med mina fengäddor. Fungerar klockrent bara man ser till att mata med något som kan uppehålla cikliderna en del, som de måste tugga alltså,så fengäddorna hinner äta de också. En näve räkor med skal brukar fungera fint. :)
En liten varning dock...
Då fengäddorna är små är de rätt försiktiga, så då kan de inte gå med aggressiva större ciklider, de är iofs extremt tåliga men en liten fengädda som blir biten och slingrar iväg i panik tycker de flesta ciklider tyvärr ser ut som superintressant föda.
Och då fengäddorna är stora så kan de inte gå med små ciklider (eller alltför snälla ciklider) som inte kan buffa undan dem om de blir för närgångna. Små ciklider lever i skräck och en fisk som sticker iväg med ett ryck kommer förr eller senare att bli biten, det är så fengäddorna förstår att det finns potentiella byten i vattnet, ryckiga plötsliga simtag. Och får de väl tag i en fisk så är det oftast kört då ett öppet sår kort och gott luktar mat och lockar till sig fengäddorna om och om igen.
Men jag antar att man kan fostra dem att enbart gå efter dött foder också, men då missar man halva grejen med dessa fiskar då de har en hel arsenal med tricks att få tag på sina byten med som man i så fall aldrig få se skymten av.