Ah, fengäddor. Den absolut mest intressanta och mysiga fisken jag har haft. Hade själv 3 st Endlicheri (Varav en har du nu, har jag förstått, den sista i första inlägget?), 2 ornatipinnis och 2 senegalus. Mina två största Endlicheri låg alltid sida vid sida, eller på varandra. Det var en markant skillnad på analfenan och kroppsformen så jag intalade mig själv att det var ett par. De två växte enormt fort, på mindre än ett år blev dem 32 cm.
Dock var jag tvungen att lämna bort dem när min lägenhet blev förstörd. Min största dog i affären :(
Mycket fina fengäddor du har FI! Kul att se :)
Jasså det var din gamla endlicheri det där? Är det den minsta? Den är väl drygt 15 cm kanske, snabbt måttat med mina kassa ögonmått :P
SJukt snabb tillväxttakt ju! :o Men jag förstår nästan att de växte snabbt, din endli käkar sjunkpellets som en maskin! :D De andra fattar knappt vad det är frågan om innan det mesta är borta! :P
Jag har en pytteliten rackare också, 10cm kanske, som är en riktig fena på att norpa foderfisk, läskigt effektiv verkligen! men tyvärr väldigt skeptisk då det gäller annat. Så det blir en del foderfisk just nu...
Jag hörde ju om din jobbiga akvariekrasch. Men intresset finns väl kvar? Du får ta och smälla upp ett nytt kar med fengäddor snart tycker jag. Det är superhärliga firrar verkligen, intresset bara ökar och ökar för mig. :)
Jag vet inte hur mycket du har forskat i det men det är iaf en klockren observation det där med analfenan. Hanen har åtminstone dubbelt så bred analfena jämfört med honan. Den har en fascinerande funktion också, då de leker så formar hanen sin breda analfena till en slags sked, äggen samlas i "skeden" som sedan används för att slunga iväg äggen in bland vegetationen, där sedan småttingarna förhoppningsvis får en hyfsat trygg tillvaro. Inse hur tufft det vore att få se detta i karet! :)
Appropå att de ligger tätt. Låg de med uppspända fenor och huvud mot stjärtfena? Noterade du skakningar i fenorna? I så fall var det nog något lekbeteende, min hona och hane av orntipinnis brukar göra så, jag har t.o.m. hört något form av dovt svagt dunkande ljud från dem vid dessa stunder, synkat med skakningarna. Vad de pysslar med vet jag dock inte, nån form av styrkemätning kanske? eller förspel? :P
De kan även ligga och softa tätt, men vad jag har märkt så klumpar de gärna ihop sig så även med samma kön och andra arter. Så jag har istället tolkat just den formen av mysande som någon form av otrygghetsbeteende, att de söker skydd hos varandra.