Sådärja, då kom det ett svar från "Konsument Göteborg" i dag enligt nedan:
-citat-
Nu har jag pratat med en av mina kollegor och ja, när det gäller djur kan man använda Konsumentköplagen under förutsättning att du köper av en näringsidkare. Det kan vara t.ex. vara en uppfödare som har fler kullar. ARN har på sin hemsida se länk en bedömning av frågan.
Sen dina funderingar kring reklamation av en akvariefisk ja, i princip kan du göra det sen blir det med all säkerhet en väldigt intressant diskussion när det gäller bevisbördan.
http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/En-privatperson-som-har-salt-ett-sallskapsdjur-ar-att-betrakta-som-naringsidkare-om-personen-foder-upp-och-saljer-djur-mer-an-nagon-enstaka-gang/
-slut citat-
Enligt avgörandet i Allmäna Reklamationsnämnden är alltså Konsumentköplagen dessutom tillämplig om man handlar från hobbyodlare som säljer lite fisk då och då. Håll i hatten Malawijanne....:)
....
Slutkommentar...
Ett annat svar än det jag till slut fick hade varit otänkbart. Så länge det inte finns något avgjort fall som säger annorlunda är konsumentköplagen alltid tillämplig när en privatperson handlar av en näringsidkare.
Det är som sagt tidigare skillnad mellan att
ha rätt och att
få rätt och jag tror att om någon hade försökt driva ett case med en fisk som insjuknat och dött efter 5 månader, rätten hade ställt sig på näringsidkarens sida - just för att det gäller så små djur som akvariefisk och de många sjukdomar de kan drabbas av och där det är stört omöjligt för en näringsidkare att bevisa att felet inte var ursprungligt. (Även om ju ett fel som uppstår inom 6 månader alltid skall anses ursprungligt enligt KKL).
Jag tror dock att om man köpt fisk och kan göra någorlunda troligt att man skött dem på rätt sätt, skall ha mycket goda chanser att vinna en tvist om fisken insjuknar under de första 4 veckorna - kanske till och med lite längre.
/Janne