Personligen skulle jag kunna berätta många anekdoter om fiskarna som jag har haft i mitt långa akvarieliv.
Men är folk intresserade av detta?
Ja, ja jaaa! :D
Jag vill se mer sånt, mer personliga erfarenheter, gärna djupa analyser också, hur hemsnickrade de än är, mer fokus på beteenden, inte bara utseendet eller kaxigheten. Det är sånt som åtminstone har lockat mig att starta med olika arter. :)
Att skriva en CB-artikel om det kan ju också vara en idé kanske?
Angående fototråden. Jag tror tyvärr att mycket beteendesnack göms undan i en sådan tråd. Själv undviker jag medvetet att skriva om jaguarerna i fototråden då jag helt klart tror att det mesta djupare snack liksom bara försvinner där. Jag tror det är bättre att låta fototråden vara en fototråd och sedan snacka om specifika arters beteende i andra trådar, annars blir det så ofokuserat, och det blir nästan omöjligt att hitta något viktigt man letar efter till slut.
Jag kan tänka mig att nya medlemmar tycker att det känns fel att ställa frågor direkt i fototråden också, och låter kanske sedan bli att fråga om det inte var superviktigt om det nu inte finns en annan mer passande tråd.
Däremot kanske inte allting ska in i artspecifika trådar heller, i så fall blir det mest de redan insnöade som surrar om intressanta saker som sker i karen som kanske alla hade velat surra om.
Kanske man ska ha trådar för närbesläktade arter?
En tråd för samtliga parachromisar, eller en rovciklidtråd (som ju faktiskt finns nu, missa ej ni som gillar sånt!), istället för en jaguarciklidtråd, doviitråd, loiselleitråd etc? "Endast guldfiskätare!" typ :P;)