Hej, många svar från personer utan erfarenhet av channor här ser jag.
Först och främst, är du säker på att det är ornatipinnis och inte pulchra du har?
C.ornatipinnis (och även pulchra) är subtropiska och vill ha en temperatur ner mot 20 grader den här tiden på året, hur varmt har du? Skulle kunna tippa på att den vill hoppa ur om du håller den förvarmt. En annan anledning till att de hoppar brukar vara att belysningen är för stark, de gillar verkligen inte starkt ljus. Flytväxter brukar dämpa hoppande en del. Channor är skapta för att trivas i lortigt/väl inkört vatten (med få undantag) men de är faktiskt väldigt känsliga mot kemikalier i vattnet och brukar hoppa extra mycket (och ibland även matvägra) efter vattenbyten. Överlag kan man säga att channor gör sig bäst i lowtech lowligt artburkar.
/hans
Först ett tack för det utförliga svaret! :)
Sedan ned på detaljerna. Jag är inte hundra på att det är en ornatipinnis men den köptes som en sådan. Den är rätt knubbig, och ljusblå-grå med svarta små prickar på sidorna, samt gul-svart-randiga bröstfenor, och blå analfena. Jag kan lägga in ett par bilder på en liten stund.
Karet är öppet så jag har relativt svalt, dock inte under 20 grader. 21-23 grader brukar det vara för det mesta. Däremot höjdes alldeles säkert tempen då jag lade dit täckglaset, ska kolla vad den ligger på nu.
Ljust är det utan tvekan. 150W MH + 2 x T5 :/ Så där har jag ett problem. Jag ska se vad jag kan göra på den punkten. Jag ska testa hissa upp rampen lite till att börja med. Jag är även på väg att bygga en träram täckt med ett galler av plast i skrivande stund så då borde ljuset dämpas ännu litegrann.
Det där med vattenbytena ska jag se över, vi har väldigt mjukt vatten här uppe och jag har haft problem vid vattenbyten tidigare också med övriga fiskar. Mindre byten och oftare är kanske en lösning?