Det är inte så lätt att se skillnad på marulia och maurolides. Enklast är om man vet varifrån de importerats, kommer de från indien är det marulia. Ett annat sätt som man kan se skillnad på dem är att kika på tänderna, har den fiskätartänder som en gädda eller channa micropeltes är det marulia och om den har fler men korta tänder är det maurolides då den är mer anpassad för att äta kräftdjur.
Knepigt värre. Importplatsen vet jag inte så då är det tänderna som gäller alltså. Är det positivt om man inte alls ser några tänder? Om man nu vill ha en marulioides alltså. Eller tänderna kanske inte syns så tydligt, eller kommer senare? Den är väl en dryg decimeter nu.
Men den är väldans skicklig jägare dock så då luktar det ju nästan marulia i så fall. Den är en grym smygare den här rackaren, Den ändrar mönster då den går in för jakt, allt det svagt mörka blir väldigt tydligt ända fram till huvudet.
Nåja man ser väl vad det är då den börjar dra iväg på längden om inte annat.
[/quote
]Channa pulchra har visat sig vara en riktig "guppy" bland channorna då det bara tycks behövas lite vatten och ett könsmoget par för att de skall börja leka. Jag har 8st f1or(från första leken i fångenskap) och de har nu lekt 4-5 gångr i tät följd. Tyvärr är de inte de bästa föräldrarna utan låter sina små simma omkring hur de vill i akvariet. Honan matar sina små med obefruktade ägg så att dra upp ynglen är inget problem.
Skoj! Man blir ju grymt sugen då man hör sånt där :) Knepigt dock att man måste ha artakvarium, det går ciklider i nästan alla mina kar nu. Typiskt, jag skaffade två nya kar i somras och nu har man för få kar igen :P