Viktigast om man vill odla subtropiska channor (generellt) är att ge dem en ordentlig kallperiod ett par månader med temperaturer runt 16-18 grader så brukar de kunna börja visa lekbeteenden när temperaturen sedan kommer upp i dryga 20grader lite beroende på art. Ett annat generalfel är att de matas på tok för mycket, en tjockchanna kommer aldrig att visa lekbeteende. Vuxna channor, lite beroende på hur aktiv art man har behöver mat max 2ggr i veckan. C.bleheri är insektsätare och älskar zoophobas och syrsor.
Alf och Anitas C.gachua "TH3/02" har jag hört skall vara trevliga. Har dock ingen egen erfarenhet av dem. Det är ju en av de lite större gachua varianterna (eller C.limbata om Prachya Musikasinthorn blir färdig med sitt arbete någon gång)från krabi.
Då borde C. bleheri funka utmärkt i ett kar utan doppvärmare, där tempen får följa med årstiden. Sätter jag dem i verkstan så är tempen nu ca 16-18 grader, och stiger till 27-28 grader på sommaren. Kruxet är att jag saknar plats för dem där. Nå, då vet jag i vilket fall. Nu går de inne i lokalen med en temp på 24-25 grader.
Alf & Anitas par är supernajs, harmoniska firrar (drygt 2 dm långa). De par jag fått fram i två omgångar har dock bråkat som tusan, ffa när ynglen har kommit ut ur munnen. Blev tvungen att separera dem ett tag, och det var verkligt svårt att sätta ihop dem igen. Har aldrig sett maken till liplock-fight. Med nät emellan tog det någon vecka innan de lugnade ner sig. De hoppade också konstant när jag var i lokalen. Sten på täckglasen var ett måste, även med rejält sänkt vattenstånd. Kan undra hur högt de kan hoppa, men det måste vara en dryg halvmeter från stillastående.
Ynglen är också födda med glasborr. Jag håller killis och är hyfsat noga med täckglas. När ynglen var runt 5 cm så kom de dock ut, hur jag än höll dem. Den enda fisk jag inte begriper hur de burit sig åt.
Hilsen,
/Patrik