hej
Vad har du för temperatur i burken?
C.stewartii är en subtropisk/kallvattenfisk som lever i himalayas smältvattenfloder i nö indien. Att hålla subtropiska channor i för varma akvarium leder allt för ofta till olika bakteriella problem.
De flesta ormhuvudena (med få undantag) trivs bäst i lortigt/väl inkört vatten, vilket de är anpassade för. Vad de däremot är väldigt känsliga för är olika tillsatser i vattnet varför vattenbyten är väldigt stressande för dem (de är även lite känsliga för salt). Ett bra ormhuvudsakvarium bör därför vara som ett lowtech växtakvarium med ordentlig växtmassa och få/inga vattenbyten. Om man håller dem i en stressfri miljö har channor en enorm läkeförmåga.
Tack för bra info Hansh !
Då ska vi se , Jag har ingen doppvärmare i karet och temperaturen ligger på ca 23 grader (varmt i lägenheten). Vet att de bör a lite kallare helst , men har ingen möjlighet till kallare tyvärr.
Har haft karet igång med lite olika inkörningsfiskar under ca ett års tid . Däremot så köpte jag ett extra filter som jag nyss installerat.
Jag har varken kört med värmare , salt eller andra tillsatser . Är lite vaksam för sånt när det gäller channor.
Vattenbyten har jag gjort var annan till tredje vecka innan , men nu då har jag tillsatt lite salt med betoning på lite , och vattenbyten 1-2 ggr i veckan . Kanske det som är felet ?
Jag har nu satt de skadade fiskarna i ett karantänskar med lite General tonic (inte gin o tonic) ;)
Tempen där ligger iof på ca 25 grader (varmt i reptilrummet) och tillsatt lite lite salt.
Växter osv börjar ta sig bra i karet och mina förväntningar är ju att de ska växa och lägga sig på ytan mer . Jag har flytväxter med iden tuggar bra på dom så de får ligga i karantänskaret tills vidare . Sen kommer de få lite mer skydd av dom når de kommer i karet . Har även nyplanterade lökar som jag hoppas på de tar sig bra nuså de lägger sig snyggt på vattenytan.
De channor jag haft innan har haft otrolig bra läkeförmåga , så detta är första gången jag har problem med läkning eller över huvud taget med ormhuvven.
Jag håller er uppdaterade hur det går för dom .
Ska även se om jag kan fixa lite trevliga bilder med :)
Väl mött
Jonny