Det låter som att du skämmer bort dem och matar på tok för mycket/ofta. De såg lite klena ut när du först skaffade dem, men nu har de lagt på sig ordentligt. De lär väll vara mellan 10 och 20cm nu, då skulle jag inte mata mer än 2 MAX 3gånger i veckan. Mina pulchror (8st) är utleasade nu pga platsbrist och bor numera i ett stort akvaterarium (2.5m vattendel) tillsammans med en grupp varanus melinus. De får/fick bara den mat som varanerna sölade ner i vattnet tills de började leka, nu stödmatas de lite då och då och är väll uppe i lek nummer 7 eller 8 vid det här laget. Mina pulchror är de första channor jag ägt som äter pellets men jag matar mest med fryst och insekter. Basfödan för mina channor är Baby shrimps (macrobrachium lanchestri) som jag köper frysta i den lokala asiatiska mataffären 250g för knappa 30kr. Annan fryst mat som jag brukar ge är pangasius filé. Jag köper ingen fiskmat på djuraffären. Detta kompletteras med mjölmask, zoophobas, syrsor, och kackerlackor (alla dessa är relativt lättodlade) metmask kan köpas i fiskebutiken och kompostmask köper jag på www.kompostmaskar.se.
Tackar för tipsen! Baby shrimps, är de med skal? Ska se om jag hittar dem någonstans här. Pangasius-filé har jag sett så den ska jag testa.
Oftast köper jag bara vanliga frysta räkor (stora) med skal på ica/konsum. Ingen aning om hur bra/dåliga de är. Jag försöker mata med skal dock (skär räkorna i bitar), mycket av näringen sitter i skalet har nån sagt. Men pulchra är tyvärr lite kräsna och kan lämna bitarna med skal, det är lite därför jag börjar oroa mig för näringsinnehållet. Ofta gnager de bara bort köttet och lämnar skalet skräpandes på botten. Marulioides är mindre kräsen.
Jag matar inte så farligt ofta faktiskt, men säkert för mycket varje gång. De får mat som mest varannan dag, oftast blir det var tredje eller t.o.m. var fjärde dag. De får dock ett _rejält_ mål mat då de väl matas kan jag erkänna :/ De är ruggigt bra på att tigga tyvärr, de blir som tokiga då de ser muggen jag brukar tina maten i så det är svårt att ransonera som man kanske borde göra :P