PatrikMalmo
Er baby shrimps det samme som gammarusreker?Ser at Tetra har noe de kaller for baby shrimps.Kjempefin tråd med utrolige bilder.Får absolutt lyst på disse fiskene.
Tror inte det är samma. Babyshrimps misstänker jag är 3-4 cm långa och med rätt stor köttig stjärt. Gammarus är märlkräftor och betydligt mindre (ca 1 cm), saknar lång stjärt. Gammarus är dock bra foder för de fiskar som rår på dem.
Hilsen,
/P
hansh
Sorry, missade frågan......
Nej gamarus är inte samma som "baby shrimps". Baby shrimps är Macrobrachium lancestery. Så här ser de ut
http://i570.photobucket.com/albums/ss146/ha76hog/Channa%20food/babyshrimp1.jpg
http://i570.photobucket.com/albums/ss146/ha76hog/Channa%20food/babyshrimp2.jpg
Har man inget bättre för sig så börjar man leka med fiskmaten ;)
FI
Ser mumsiga ut ;)
Svåra att hitta dock, jag har inte lyckats hitta dem än. Om någon Luleåbo läser tråden och vet var man hittar baby shrimps så tipsa gärna.
Jag testade ge ormhuvvena lax och de slukar det som om det vore godis. Men är det för fet mat kanske? Jag matar nu 2 ggr per vecka ungefär.
FI
Dags för en liten uppväckning av tråden :)
Firrarna växer så det knakar, marulioides borde vara en 20-25cm nu i alla fall. Definitivt kung i karet, men fortfarande utan att ställa tilll med problem för pulchrorna, som även de har vuxit en del.
Pulchra däremot bråkar mer sinsemellan nu, bara en av dem är ute och simmar i det öppna nu, den största, medan de andra två håller till i ett stenrös. Först tänkte jag att de hade dragit sig undan för att leka eller åtminstone para ut, men sedan såg jag att de blev ivägskuffade av den största så sån tur hade jag inte.
Jag har ett litet problem just nu dock. Ett utsug till ett av mina ytterfilter hade stockat igen av växter märkte jag nu ikväll. Det var knappt någon cirkulation alls. Efter rensningen av insuget blåste det igång som vanligt dock, varpå det pumpade ut rena sörjan som snabbt gjorde hela karet grått.
Vattnet börjar klarna nu men hur nyttigt är det? Hur känsliga är ormhuvven för sånt här? Borde jag rengöra filtret och byta en del av vattnet helt enkelt? Eller är det farligare med det nya vattnet kanske?
Filtret har inte stått helt stilla som sagt, men det sipprade bara ut vatten från det. Det andra filtret har snurrat på som vanligt, jag känner ingen äcklig lukt, men vattnet ser minst sagt skitigt ut.
Ove-Planstedt
Parachanna obscura
Tjena
I Torsdags så införskaffade jag mina första ormskallar, Parachanna obscura, bla på grund av denna tråden:).
5 st pyttesmå på ca 5 cm inte särskilt glupska ännu. Alla utom en äter i alla fall.
FI
Ove Tjena
I Torsdags så införskaffade jag mina första ormskallar, Parachanna obscura, bla på grund av denna tråden:).
5 st pyttesmå på ca 5 cm inte särskilt glupska ännu. Alla utom en äter i alla fall.
Oj det var en liten rackare. Ser bra ut, fota gärna allt eftersom de växer så man får följa utvecklingen :)
Problemet jag surrade om ovan verkar ha löst sig själv, vattnet är klart igen nu och fiskarna ser lika pigga ut som vanligt. Jag var lite orolig ett tag men inga skador skedda vad jag kan se.
hansh
Problemet jag surrade om ovan verkar ha löst sig själv, vattnet är klart igen nu och fiskarna ser lika pigga ut som vanligt. Jag var lite orolig ett tag men inga skador skedda vad jag kan se.
Inget att oroa sig över. Jag har haft det där problemet när jag kört ytterfilter i mina channaburkar också. Det har aldrig varit några problem, grumlet försvinner på en dag eller två. Nu för tiden kör jag bara filtermattor, luftdrivna eller med en svag pump bakom.
Ove[/quote
]Tjena
Vad roligt med fler akvarister som provar channor, snart har du dem i var och varannan burk. Se bara till så att ingen växer ifrån för mycket i början då de är väldigt kannibalistiska som små.
/hans
FI
Inget att oroa sig över. Jag har haft det där problemet när jag kört ytterfilter i mina channaburkar också. Det har aldrig varit några problem, grumlet försvinner på en dag eller två. Nu för tiden kör jag bara filtermattor, luftdrivna eller med en svag pump bakom.
Jo precis så var det, det såg illa ut först men firrarna verkar inte ha tagit någon skada alls.
Här är några dagsfärska bilder på marulioidesen. Riktigt härlig firre :)
Banderad
Jag fortsätter på den här ormhuvudtråden istället för att börja på en ny. Vilken channa är det som brukar gå under namnet Regnbågsormhuvudfisk (har för mig att den hette så i affären i alla fall). Är det möjligen ornapinnis? I så fall, hur stora blir de och hur stort kar bör man ha för att få ut ett par från en grupp. Fiskarna jag såg i affären var ca 8-10cm. Är den subtropisk eller tropisk? Vissa av svaren finns säkert i tråden. Men ni som kan dessa fiskar kan säkert svara på dessa frågor ganska lätt misstänker jag....
/Jocke
hansh
regnbågsormhuvudsfisk brukar vara C.bleheri. En subtropisk art från assam i indien. Jag har sett massiva exemplar på 20cm, men mer normalt är runt 15cm.
/hans
Banderad
regnbågsormhuvudsfisk brukar vara C.bleheri. En subtropisk art från assam i indien. Jag har sett massiva exemplar på 20cm, men mer normalt är runt 15cm.
/hans
Då stämmer säkert det. Han som hade bytt in fisken sa att den blev runt 20cm. Bör man gå ner till 15-16 grader under några månader då?
Vilken/vilka channa/-s rekommenderas om man vill testa dessa fiskar men har alla kar i en lokal (så att temperaturen ligger på 23-26 grader året om)? Jag kan väl tänka mig att avsätta ett kar på 300-375 liter. Finns det någon som fungerar med dessa förutsättningar som är lite färg på och inte omöjlig att odla?
/Jocke
hansh
Jo de subtropiska arterna behöver en kallperiod för att må bra. Vissa arter vill ner till 10grader och andra räcker det med 18-20grader.
Det är ju inte de färggrannaste fiskarna precis och tyvärr är det så att de subtropiska arterna är de med mest färg. Undantag finns dock och olika lokaliteter kan se väldigt olika ut. Alf och Anita (alfanita.se) odlar tillexempel en tropisk C.gachua från krabi i thailand som är en väldigt vacker gachua/limbata variant. C.pulchra behöver inte någon större temp sänkning under vintern så de skulle du säkert kunna ha. Det finns väldigt många olika arter du skulle kunna ha i 300-375 liters burk, problemet är bara att få tag på dem. Exempel på tropiska arter som iaf sporadiskt har synts på den svenska marknaden och som funkar i 300-375l burk, längden på burken är viktigast.
C.gachua - kan vara svårt att hitta en tropisk lokalitet.
C.pulchra - inte tropisk, men nästan.
Parachanna africana - nummer ett på min önskelista. Har dock inte sett den på flera år
C.melasoma
C.lucia - är som en större bankanensis, behöver 1.5m burk
Parachanna obscura
C.bankanensis - en av mina stora favoriter.
C.punctata
En av de absolut vackraste channorna är Channa pleurophthalma, den är tropisk, men den behöver minst ett 720.
Banderad
Jo de subtropiska arterna behöver en kallperiod för att må bra. Vissa arter vill ner till 10grader och andra räcker det med 18-20grader.
Det är ju inte de färggrannaste fiskarna precis och tyvärr är det så att de subtropiska arterna är de med mest färg. Undantag finns dock och olika lokaliteter kan se väldigt olika ut. Alf och Anita (alfanita.se) odlar tillexempel en tropisk C.gachua från krabi i thailand som är en väldigt vacker gachua/limbata variant. C.pulchra behöver inte någon större temp sänkning under vintern så de skulle du säkert kunna ha. Det finns väldigt många olika arter du skulle kunna ha i 300-375 liters burk, problemet är bara att få tag på dem. Exempel på tropiska arter som iaf sporadiskt har synts på den svenska marknaden och som funkar i 300-375l burk, längden på burken är viktigast.
C.gachua - kan vara svårt att hitta en tropisk lokalitet.
C.pulchra - inte tropisk, men nästan.
Parachanna africana - nummer ett på min önskelista. Har dock inte sett den på flera år
C.melasoma
C.lucia - är som en större bankanensis, behöver 1.5m burk
Parachanna obscura
C.bankanensis - en av mina stora favoriter.
C.punctata
En av de absolut vackraste channorna är Channa pleurophthalma, den är tropisk, men den behöver minst ett 720.
Jag tackar för svaret! Då vet jag vilka arter jag ska kika efter om jag nu bestämmer mig för att skaffa ett gäng. Jag läste någonstans (minns inte om det var i den här tråden eller någon annanstans) att man kunde ha guramis med channor. Är inte risken att de blir lunch om man inte har de allra största varianterna förstås?
/Jocke
Ove-Planstedt
P.obscura
Lägger in en nytagen bild på en av mina Parachanna obscura. Jag har 4 st som nu är ca 10-13 cm, med tanke på hur mycket mat dem äter så tycker jag att de växer relativt långsamt i alla fall jämfört med Viejor.
Erik-Osterlund
Jag har börjat planera ett växtkar på runt 200 liter. Skulle vara kul med en udda fisk i det för att komplettera växterna. Läste att man skulle köra lite lowtech-variant med mindre ljus i burken vilket utesluter ganska många växter. Kanske går att lösa dock genom att ha lite mer dämpad belysning i halva burken med hjälp av flytväxter samt mindre belysning på den delen.
Några frågor till er som har erfarenhet av channor:
Gräver de något eller rör runt bottenmaterialet? Funderar nämligen på att köra jordbotten.
Kräver de cirkulation, alltså stor ytrörelse på vattnet för syresättning eller räcker det med låg ytrörelse + mycket växter i burken?
Med tanke på att de verkar käka väldigt mycket borde det innebära mycket skit i vattnet, hur blir vattenkvaliten ifall man inte ska byta vatten så ofta då?
Har planer på C. Bleheri, är den svår att få tag på. Bör man börja med en mindre grupp eller kan de gå själva. Har inga direkta planer på odling.
Är fortfarande i planeringsstadiet så jag har varken burk eller något annat ännu men det börjar ta form nu så snart är det dax att sätta planerna till verket :).
Ja det var några frågor till att börja med, kan säkert bli fler...
Erik-Osterlund
Kanske ska tillägga att tanken är att burken ska ha måtten L 120 B 50 H 40 cm. Alternativt 120 x 40 x 40 cm. Skulle funka eller?
Leopoldi
Channor vill gärna ha stillastående vatten eller mycket liten cirkulation. Dom gräver ej och gillar tätt planterade kar med mycket flytväxter. Tycker inte man kan säga att dom äter mer än nån annan fisk i samma storlek. En grupp bleheri tror jag skulle passa fint i ditt kar. Gärna 6-8st.
JK
Jag ville bara lägga in ett litet tips, i ett akvarium med massa växter tror jag den, enligt mig, mycket charmiga fisken dvärgtandkarp skulle trivas, den gillar lugnt vatten och massvis med växter. Skaffa en grupp så kommer de förmodligen yngla av sig också. Co2 och fiskar däremot tror jag inte är så lämplig kombinaton, men om du ska ha jordbotten och massvis med växter och dessutom vill ha det lugnt i vattnet verkar det som gjort för dvärgtandkarp. Sök på dvärgtandkarp och heterandria formosa.
Erik-Osterlund
Channor vill gärna ha stillastående vatten eller mycket liten cirkulation. Dom gräver ej och gillar tätt planterade kar med mycket flytväxter. Tycker inte man kan säga att dom äter mer än nån annan fisk i samma storlek. En grupp bleheri tror jag skulle passa fint i ditt kar. Gärna 6-8st.
Tack för svar!
Borde ju vara en väldigt bra fisk för just lowtechburkar då med andra ord!
Andas de vid ytan? Läste något om att de gjorde det...
Erik-Osterlund
Jag ville bara lägga in ett litet tips, i ett akvarium med massa växter tror jag den, enligt mig, mycket charmiga fisken dvärgtandkarp skulle trivas, den gillar lugnt vatten och massvis med växter. Skaffa en grupp så kommer de förmodligen yngla av sig också. Co2 och fiskar däremot tror jag inte är så lämplig kombinaton, men om du ska ha jordbotten och massvis med växter och dessutom vill ha det lugnt i vattnet verkar det som gjort för dvärgtandkarp. Sök på dvärgtandkarp och heterandria formosa.
Tror tyvärr att de skulle sluta som mat, men jag vet inte, det kanske går att ha sällskap till Channa? Är ju en perfekt burk för någon sorts Gurami också.
Blir inget CO2 som jag funderade på tidigare, blir nog lowtech med jordbotten istället ändå. Fördelen med att planera och tänka innan är att man hinner läsa mycket och ändra sig tills man fått fram det man vill ha vilket borde betyda att man blir jäkligt nöjd sen när man väl är igång. Jag tackar än en gång för länken du gav angående jordbotten i en annan tråd!