Jävligt fina fiskar! Grattis! Jag tror det är altifrons. Det är min känsla utan att veta 100%. Det är i alla fall inga Tapajos "red head". Det luriga med altifrons är att de fångas på ganska många lokaliteter och skiftar ganska rejält i färgsättning (relativt sett). Sedan finns det en massa väldigt nära släktingar i samma komplex som är lika. Även om det finns en hel del felaktigheter (säger folk som vet) i South American Eartheaters (Weidner tror jag han heter, orkar inte gå ner i källaren och kolla på boken nu) så är kapitlet som beskriver Altifronskomplexet bra med bilder som kanske skulle kunna hjälpa dig att bestämma exakt var dina fiskar kommer ifrån (även om det är svårt). Boken är dock svårt att få tag på nu för tiden verkar det som. Visste den du köpte av vilken lokalitet det skulle vara?
Åter en gång; grattis till grymma fiskar!
/Jocke
Tack!
Nä, han visste inte lokalitet och var osäker på art också, precis av de skäl du skriver, det finns så många olika arter och färgsättningen varierar så....
Hm, blir lite sugen på den där boken, synd den inte finns att köpa men den finns ju på en del bibliotek så man kan kanske låna den iallafall, ska försöka leta upp den någonstans!
Jag vet inte riktigt vad jag tror, men Tapajos "Red head" är det nog inte iallafall, håller med dig där. Egentligen så spelar det ju ingen större roll.
Kul med fin fisk i karet igen, speciellt eftersom jag haft ett jäkla strul med diskus sista månaderna.....