StefanL
Oerhört tråkigt besked idag när GM beslutade att lägga ned Saab Automobile i Trollhättan.
Det som känns mest är ju alla människor som detta nu drabbar. En fruktansvärd julklapp från bedrövliga General Motors.
Koenigsegg, Spyker...rena rama skämten som spekulanter så jag förstår att GM till slut gav upp att försöka sälja.
cfakvarielagret
Vems ansvar är det att fortsätta tillverkning när man inte gör vinst
känns som varvsindustrin på 1970-80
låt dom anställda köpa SAAB
cichlids4fun
jag tror faktiskt inte det är helt kört ännu.............har bara en svag känsla av att det kommer byggas saab framöver iaf
funderar faktiskt på att köpa en helt ny nu, den kommer ju bli en raritet om det läggs ner helt
och tankar givetvis till arbetarna i Trollhättan och Södertälje (vet inte hur mycket som var kvar nu men iaf) har tillhört denna skara arbetare förr:´(
cfakvarielagret
Säg att Staten går in med 10 miljarder,
till vilken nytta.....betala skulder.
inte fan går dom med vinst sedan.....enligt historien har det alltid varit så utom 2 år
vad är produktionen typ 250 bilar i månaden.
jag gissar att förlusten är större än omsättningen (som varven på 1970 talet)
detta är en kanoninvestering satsa pengar och du blir garanterat av med dom,
men du får bra förlustavdrag.
polle
Det har alltid förundrat mig hur Saab har kunnat leva vidare när de aldrig gått med vinst.
Vad har GM fått, lite annorlunda ingenjörstänk?
Trots förlusten misstänker jag att GM gjort någon bonus på saab,men vad, fast man vet ju inte, amerikansk bilindustri har väl aldrig hållit sig i framkanten.
cfakvarielagret
Hur mycket skatt har volvo betalat genom tiderna .......mindre än Akvarielagret.
dom gillar nämligen inte att betala skatt.
varför då gråta över urusla företag.
Kjell-Fohrman
Säg att Staten går in med 10 miljarder,
till vilken nytta.....betala skulder.
inte fan går dom med vinst sedan.....enligt historien har det alltid varit så utom 2 år
vad är produktionen typ 250 bilar i månaden.
jag gissar att förlusten är större än omsättningen (som varven på 1970 talet)
detta är en kanoninvestering satsa pengar och du blir garanterat av med dom,
men du får bra förlustavdrag.
Nja, nu får staten (dvs vi) betala ännu mer än 10 miljarder pga den stora arbetslösheten som det nu blir.
Samma var det för varven - hade några av dessa tillåtits överleva så hade de nu gått med vinst i många år.
Dock självklart finns det ingen anledning till att ge pengar till GM - hade SAAB fått gå sin egen väg och inte tömts av GM så hade de kanske idag också tillverkat bilar som folk vill ha.
LN
Ja tror SAAB och GM har missat verkligheten. Alla kan bygga bra o säkra bilar idag. Koreaner och kineser är i spetsen. Bilavarumärke blir mindre o mindre värda.
Folk i allmänhet (den stora skaran) skiter i om det står KIA, SAAB eller Kilroy bak på bilen.
Det viktiga för kunden är livscykelkostnaden på bilen. Toyota har fattat detta och är vid liv.
StefanL
Jag har en stark känsla om att Saabs överlevnad handlade om amerikansk cynism och rädsla.
Saab är inte stora, nej...men jag tror att de har vägrat att sälja till konkurrerande intressenter och istället försökt sälja till fårskallar i Koenigsegg och Spyker.
Den senaste i raden av intressenter har ju rena maffian som ägare...inte undra på att GM backade! De skulle ju ha ett ansvar för Saab under ett antal år efter försäljningen och det hade troligen släppt in fel krafter inom sfären hos GM då den ryska maffian med massvis av fuskande oligarker inte är att leka med.
Saab och Toyota kunde ha blivit en fin konstellation om Toyota hade varit öppet intresserade. Toyota är hur stora som helst i Asien.
Att GM inte lyckats finna bättre intressenter än Koenigsegg och Spyker som slutförhandlare är inget annat än ren amerikansk lögn! Och jag blir förbannad när jag ser media/regeringen svälja det med hull och hår! Det handlar om politik...därför lät de Saab dö...
jarinen
Min saab lever i högsta grad ;) .... en 900s -91. Det vill säga den sista saabmodellen som andas saab. Det var ungefär här som saab slutade vara lönsamt. Anledningen till det känner nog de flesta saabnördar till, saab behövde vara saab och inte opel o cadillac. Problemen börjar här, trogna saabkunder slutade att existera.... vad beror det på? jag har min bild klar av den saken. Idag så är jag mest bedrövad för jobbens och kompetensens skull, som går förlorad, märket, eller det saabiga i märket existerar inte så då spelar ingen roll vilken logga som är på huven.
Koenigsegg hade absolut den rätta visionen för saab men inte pengarna.
Mvh Jari
janne-dansk
för ett antal år sedan stängde contineltal gummifabriken i Gislaved , KATASTROF ,sade många , i dag behövar dom att bygga ut fabriken för att dett är för trångt , kontens man måste gå vidare , dett är bara ett exembel , dett finns många liknande orter .
//janne
StefanL
Mycket riktigt så kan det komma något gott av detta, men jag har också sett exempel på orter som stagnerat och som håller på att vittra sönder efter att en större industri lagts ned.
Jag kommer ursprungligen från Bergslagen, en del av Sverige som tagit stryk av nedläggningar och som på många platser/orter/byar slåss för ren överlevnad.
imported
Toyota gick faktiskt med förlust för första gången förra året. Volkswagen är väl enda stora som går med vinst.
Apropå Saab måste de ju klara att bygga bilar med vinst annars finns det ingen framtid. Personligen tror jag att det finns två stora fel hos företag som går med förlust år efter år nr 1 är dålig ledning och dålig chefer, nr 2 är dålig kultur hos arbetarna. Är det illa är dessa fel kombinerade. Så jag tror att enda sättet att Saab skulle kunna gå bra är friskt blod.
Engelholm-Audio
Jag kör själv Saab, en 9-5 kombi! Trivs väldigt bra med den och den har ett några förtjänster framför min andra rejält mycket nyare Audi A4 Avant.
Trist att Saab läggs ned, men jag har som en annan i tråden en känsla att detta inte är slutet - det kommer fortsätta på något sätt.
Jag finner det EXTREMT tråkigt med tanke på dom som jobbar på Saab. Folk drabbas och det kan bli tungt under en tid. Å andra sidan tror jag att allting för något gott med sig. Kanske är det nån på Saab som nu äntligen vågar satsa på sin egna ide, bygga nått (helt) nytt!
Saab är på sätt å vis pinsamma - 2 modeller under vaddå? 10 år? Ansiktslyftning på lyftning? Vart tog SUV'n vägen? Vart blev småbilen vägen? Att hålla fast vid 9-3 och 9-5 så länge med så lite framsteg...nej det är inte bra.
Reklammässigt har Saab inte gjort så mkt väsen av sig. Tråkig och intetsägande reklam.
Kjell-Fohrman
Apropå Saab måste de ju klara att bygga bilar med vinst annars finns det ingen framtid. Personligen tror jag att det finns två stora fel hos företag som går med förlust år efter år nr 1 är dålig ledning och dålig chefer, nr 2 är dålig kultur hos arbetarna. Är det illa är dessa fel kombinerade. Så jag tror att enda sättet att Saab skulle kunna gå bra är friskt blod.
Nja nu har väl i alla fall SAAB varit ett dotterbolag till GM i ca. 10 år och har under dessa år dränerats på såväl kapital som kunskap. Dvs SAAB var åtminstone förr ett rätt innovativt företag som vara snabba när det gällde att introducera nyheter.
De förlustsiffror som har visats upp är ju bara papperssiffror som inte säger något om verkligheten. Om SAAB varit vinstgivande eller inte under dessa GM-år det vet vi faktiskt inte.
Kjell-Fohrman
Engelholm Saab är på sätt å vis pinsamma - 2 modeller under vaddå? 10 år? Ansiktslyftning på lyftning? Vart tog SUV'n vägen? Vart blev småbilen vägen? Att hålla fast vid 9-3 och 9-5 så länge med så lite framsteg...nej det är inte bra.
Reklammässigt har Saab inte gjort så mkt väsen av sig. Tråkig och intetsägande reklam.
Nja återigen - detta har väl inte SAAB kunnat påverka i så hög utsträckning. Byt ut ordet SAAB i din text mot GM eller ägarna
classe
ja mkt tråkig den blev av lägga det för den SAAB i trollhättan.. jag har haft själv köra den två med saab själv tidigare.. men idag köra jag Audi A3..
men tycker den är bra SAAB bil.. men dom byggde bara stora bil och har turbo motor så den är en dyrt för ägare bil för den o alla har inte råd det... känner tråkigt mkt..
Engelholm-Audio
Kjell Nja återigen - detta har väl inte SAAB kunnat påverka i så hög utsträckning. Byt ut ordet SAAB i din text mot GM eller ägarna
Du har nog rätt i sak Kjell, men jag tror att dom på Saab har ett ansvar och haft en möjlighet att göra det dom vill. Bara man är smart, slug och visar "rätt" saker uppåt.
StefanL
Sagan fortsätter...
Spyker lägger nytt bud samt att GM fått en del förfrågningar på annat håll.
Kanske lever liket?
Mikael-W
Det fanns en gång en kul reklamhäfta: Jag provkörde också en Volvo.
Vaddå kul? Jo, kul blev den när man började se den i bakfönstret på Saabar.