Sitter man framför en dator eller ett akvarium hela dagarna, eller har annan livsstil som inte omfattar jakt, förstår jag om man inte begriper vad problemet är. Har man jakt som ett av sina största fritidsintressen, hämmar vargen det radikalt. Löshundsjakt är numera ett riskfyllt kapitel, och har man sysslat med den jaktformen i 20 år är det väl klart man blir frustrerad.
Jag är biolog. Ja, riskfyllt. Men för vem? Inte kul att få hunden söndersliten av varg, speciellt inte när inte hunden är försäkrad som den ska. Att släppa lös sin hund i en skog är principiellt det samma som att medvetet låta bli att låsa sin bil, dvs, man får skylla sig själv om det händer något. Det behöver inte nödvändigtvis handla om att den blir attackerad av rovdjur, utan den kanske trampar fel och bryter benet. Håll hunden kopplad eller låt den stanna hemma så händer inget otrevligt den. Hur kul hade det varit om någon släppt ut dig i en skog där du löpte risk att bli söndersliten? Ni kopplar loss era hundar trots att ni vet riskerna. Du förstår kanske varför jag inte köper de där snyfthistorierna om förlorade familjemedlemmar, för ni skulle väl knappast göra något liknande med era barn?
[/quote
]Nu kommer väl ni med fakta om att hundar dödas i trafiken, de skjuts av andra jägare etc. etc. Men om jag, som jagar långt från vägar, har kompetenta jaktkamrater, inte kan släppa hund i markerna längre, just för vargen. Vi har haft lodjur i stort antal och någon björn också, men folk ser inte dem som något problem.
...och fakta är att antalet hundar som fälls av rovdjur är mycket liten jämfört med trafikdödade hundar. Det står att läsa på Agrias hemsida att alltför ofta släpper jägarna ut otränade hundar i skogen, vilket leder till att hundarna drar på sig sträckningar, stukningar, bristningar och andra liknande skador + att när de blir trötta söker de sig till vägar och järnvägar eftersom där är lättare att ta sig fram och så blir de påkörda.
[/quote
]Det ser mycket ut med hundratusentals skjutna älgar och rådjur, men om det ska visa rätt bör du nog ha med stammens totala population och reproduktionstal. Sen menade jag inte rikets population, utan den vi har på våra marker. Om du inte visste det, så skjuter jägarna av överskottet på viltstammarna. Vi har fortfarande gott om älg, men det är ju för att vi håller efter vargen;)
Kom inte och påstå att 100.000 tals skjutna djur inte påverkar stammarna och sen jämföra det med vad vargen lyckas ta. Vargen tar för det mesta de svagaste indviderna, vilket gör att de starkaste och mest genetiskt friska djuren blir de som bidrar med sina anlag till kommande generationer. Jakten klarar inte av att göra denna sortering, utan skjuter urskiljningslöst alltför många starka och friska individer.