Tror jag håller med men frågan är bara hur?:S Jägarna äger rätten till jakt på sin dyrt arrenderade mark. Kanske ett forskar team kan spraymåla dom vargar som räknas som jaktlovliga veckan innan jakten börjar.
Om jag fick bestämma :D så skulle jag gjort så här:
1 För vargstammen är det endast intressant att räkna antalet alfa-par som producerar avkomma. Övriga vargar har ingen omedelbar effekt på den genetiska stammen och kan således endast ses som potentiella möjligheter för arten. Dessa kan ju dö pga av tjuvjakt, skyddsjakt, traffikolyckor mm.
2 Man söver sedan ner alla alfa-par som producerar avkomma eller fångar dem med fällor. Forskare tar genprover på dem och GPS-märker dem. Forskare får sedan avgöra vilka individer som man ska tillåta eller skjuta av.
3 Om vargstammen växer för okontrollerat så bör eventuellt alfa-hanar steriliseras vid märkning. Detta gör att markytan inte producerar fler vargar.
4 Man förflyttar vargar med större genetisk variation från exempelvis öst till våra vargmarker.
5 När stammen nått tillräcklig stor population utan inavelsproblem så kan troligtvis normal jakt tillåtas om forskarna får möjlighet att undersöka de skjutna djuren. Antalet individer eller alfa-par bestämmer biologer med fakta från genetiken.