HåEn ganska kul tråd detta, de flesta i denna tråd verkar vara mot den vargjakt
som nyligen genomfördes på 27 ? slumpvis valda djur. I övrigt så framgår det inte mycket vilka åsikter folk har så jag vill ställa denna fråga till er alla som "är emot vargjakt".
1. Om ni är emot vargjakt av det skälet att ni anser vargstammen på drygt 200 djur vara för litet, Hur många vargar skall vi då ha innan jakt skall tillåtas ?
2. Om ni är emot vargjakt helt och hållet, är ert drömscenario en vargstam på
ca 8-10000 djur vilket om de bara äter älgar tar hand om hela Sveriges
älgproduktion ( dvs all älgjakt måste upphöra). Mer vargar kan det inte bli utan då svälter det ihjäl ett antal indvider varje år.
( beräkningen på 8000 vargar utgår ifrån att en varg äter 17 älgar år , och en
älgproduktion på ca 140000 älgar/år )'
3. Om ni godkänner jakt under vissa förhållande, skall det vara vanlig jakt eller
statsjakt med anställda jägare som använder tex helkopter och efter specifika indvider. ?
Motivera gärna era svar.
Nu är ju inte jag mot vargjakt i princip, men ogillar årets jakt rejält. Jag reflekterar lite runt frågorna ändå.
1. Fler och inte med en miljöminister som inte vet vad han pratar om. Insättningen av ny varg ska vara fastslagen och beslutad FÖRST. Jägarna skulle vara medvetna att varje dödad varg innebar en ny varg ungefär. Jägareförbund ska inte få delta i beslutsfattandet om de säger att de ställer upp på jakt, men att utsättning är en mer komplicerad fråga. Ett krav ska vara att man ställer upp på både och. Annars står forskare od. där ensamma efteråt. Fullständigt förkastligt! Ska det vara ett tillfälligt tak på stammen så MÅSTE det in ny varg. Observera att detta är kritik mot främst politiker och till viss del jägareförbund (det är fortfarande politiker som ska ställa krav på dessa)
inte mot jägare som sådana.
Edit: Vargar äter väl inte endast älg?
2. Fler. Detta är faktiskt en rätt fånig fråga, men de får inte vara så många att vi riskerar att ha svultna vargar som äter sopor och parar sig med tamhundar av italienskt modell och ökningen får inte gå så fort att vi inte hinner anpassa oss och lära oss under vägen. Kommer det inte in ny varg så är det 3000 som gäller enligt en av de tidigare länkarna men det får betraktas som otänkbart i dagsläget. Men vem vet, kanske ökar acceptansen när alla vänjer sig vid varandra. Hur många björnar är det vi har?
3. Förbud att skjuta varg i områden som är genetiskt värdefulla t ex pga av invandrad varg. GPS-märkning av invandrad varg och förbud att skjuta inom område där de uppehåller sig. Att jakten gick så fort visar tydligt att detta inte är orealistiskt. Jag tycker att det är bättre att jägare jagar då man förhoppningsvis får viss acceptans på vägen.