Jägare är väl som människor i allmänhet. Märklig syn på biologisk mångfald om man inte ens tillåter att ha en vargstam som är genetisk bärkraftig.
Ditt påpekande att rikstagen där många är jägare har en märklig syn på jakt övergår mitt lilla förstånd. Du måste tro att du själv hör till en skara som vet det mesta lite bättre än alla andra, såsom hur jakt ska utföras och hur sveriges regering ska sköta sin nationalekonomi.
Enligt dig är dom märkliga bara för att dom inte tycker som du. Själv tycker jag att våra politiker är precis som vanligt dom fiskar om vilket beslut dom vinner mest röster med i nästa val. Demokrati tror jag det kallas, men du kanske har nått emot det med.:-|
Jag är inte emot jakt på varg. Däremot är jag emot jakt på en vargstam som inte är genetisk bärkraftig.
Dom vargar som skjutits gjordes det för att förstärka stammen, lite konstigt det tycker jag med. Men du har i alla dina tidigare inlägg stridit mot allt vad jakt heter, eller åtminstone har jag tolkat dina inlägg så. Fel av mig eller så har du svårt att bestämma dig eller så tycker du om att driva med folk.*-)
Delvis sant, men en annan bov är de stora viltstammarna. En bärkraftig vargstam hjälper till att hålla dem nere.
Visst med det gör väldigt gärna alla som jagar oxå.
Menar du att det är skogsägarna som stödutfodrar viltet eller menar du att det är gran- och tallplanteringarna som göder viltet? Naturen reglerar sig själv, när bytesdjuren minskar i antal, minskar även rovdjuren. Det är grundläggande biologikunskaper och väl vedertaget och det borde en jägare känna till.
Antar att du skojar igen? Du menar väl inte på fullt allvar att jägarnas stödutfodringar stod för älgexplosionen på sjuttiotalet? Troligen var du inte ens född då snacka om naivt påstående, skärpning.
Hade inte du läst biologi?(kanske blandar jag ihop dig med någon annan) synd att inte lektionerna lärde ut något om tall o granplanteringars betydelse för viltet.
Fantastiskt att du lärde dig att tar det slut på mat så minskar rovdjuren. Det fattar jag också även om du inte verkar fatta det.:D
Helt rätt att vi ska vara rädda om skogen och älgstek är gott. Tamdjur behöver dock inte vara plågade. Tänk på att skogsbruket är ryggraden i den svenska ekonomin, inte jakten.
Jorå nog vet jag om den ekonomiska betydelsen av skogsbruket i det här landet., vad nu det har för betydelse. Tror du den går under för lite betesskador? Jag vet också att vårat skogsbruk lockade över massor av invandrare med hjälp av jakträtter en gång i tiden, det var medans det var brist på arbetskraft i det här landet.
Jag är inte deppig för det och jag känner jägare och blir bjuden på vilt emellanåt, men jag ser inte det som en livsnödvändighet.
Klart jakt inte är någon livsnödvändighet, men det är väl inte några stackars vargar i skogen heller?
Hellre frysen full med kött än en massa varg i kameran.:D