Rent juridiskt är det skillnad på barn och hundar. Om jag dödar ett barn med vilje, åker jag dit för mord. Om jag dödar en hund med vilje, åker jag på sin höjd dit för skada av annans egendom. Det finns en anledning till att det finns koppel till hundar, men inte till barn. Dessutom är hastighetsgränsen vid skolor och dagis 30 km/h.
Klart att hastigheten har betydelse? Kör man för fort har man gjort ett lagbrott, men om man håller hastigheten har man följt lagen. Du kommer ändå inte ifrån att man som hundägare gör ett risktagande när man kopplar loss hunden. Vad som helst kan hända den, bli attackerad av vildsvin, varg, björn, kungsörn, ilsken älgtjur, annan hund, trampa fel och bryta benen, bli påkörd av bil eller tåg, falla ner för en ravin mm. Ansvaret för det risktagandet måsta alltid ligga hos hundägaren. Allt annat vore orimligt.
Tolkar ditt svar som, nej du har inte körkort.*-)
Ändock låter du som en som försöker köra över lösspringande hundar på flit.
Förstår heller inte varför du blandar in hastigheten, fortkörningsböter är en helt annan sak. Eller menar du att det är tillåtet att förstöra annans egendom hur som helst, nog för att det verkar vara lite High Chapparall där nere i ditt län men att det var så illa trodde jag inte.
En del tycker inte om vargar, en del ogillar jägare, sen finns det en klick som ogillar hundar. Det som är lite märkligt är att det finns sådana som ogillar hundar men gillar vargar, dit verkar du höra.
Själv gillar jag både hundar och vargar, dom hör liksom ihop fast ändå inte. Tror dom flesta jägare respekterar att vi måste leva med en del varg i skogen. Men låt oss jaga vargen där det finns för många.
(Om jag får vara lite elak så kanske du skulle passa att gå med en varg i koppel i skogen en vinter så den inte blir vådaskjuten.
Det finns en anledning till att det finns koppel till hund men inte till barn, det var nog ett påstående med djup bottenkänning. :^) Inte många rätt där inte, tror det kallas sele om du har det på barn i och försig.)