, men det är ju alltid en balans som djuren eftersträvar.
Tvärtom naturen strävar efter att ge fördelar åt en viss art. ingen art vill ha balans de vill ha bästa förutsättningarna av alla.
[/quote
]Nu vet inte jag hur långa perioder du snackar om med anpassningar, men som du kanske vet så sker evolution efter enormt långa perioder, ofta tiotusentals år. Det är inget som händer övernatt så att säga. Det är det som är hela problemet, som även du säger, med den mänskliga interaktionen med naturen, vi är så bra på att förstöra saker snabbare än naturen kan anpassa sig. Så att tro att all evolution hänger med, bara så där, är nog lite naivt.
Evolutionen kan gå enormt fort, det finns massor med exempel på detta, mitt favoritexempel är torsken i nordatlanten. Den har fiskats mycket hårt under en ganmska lång tid och har anpassat sig därefter, dock antagligen inte tillräckligt, men under 60 talet var medelvikten på en fångad torsk 27 kilo, tjugo år senare var den 5 kilo. Det har lett till att könsmognaden hos torsk har flyttats väsentligt tidigare i livet och de blir könsmogna redan vid 3 kilo. Om man skulle sluta fiska torsk kommer den förändringen att de blir könsmogna senare dock ta mycket längre tid pga av att fördelarna med att vara stor inte är så påfallande jämfört med att vara könsmogen tidigt då alla större fiskar ploackdes upp ur havet. Jag vet att jag inte har alla siffror korrekt, men principen är sann.
Om vi tar bort vargen, vilket är rakt emot vad jag önskar och vill, så kommerr det inte att påverka vår fauna nämnvärt av flera anledningar, dels har vi så få att de nu inte tar några numerärer att räkna med av andra djur annant än väldigt lokalt. Det andra är att vi har människor som jagar som då kan jaga lite mer och sedan finns givetvis det faktum att om det är färre rovdjur så kommer det att gynna rådjur och gnagare som då blir fler undeer en period.