Detta är anledningen till att
jag själv inte skickar in något tävlingsbidrag:
1/ Det är ingen som kommenterar fotona så man lär sig inte av sina fel (fast så är det också i andra forum).
2/ Det är krångligt att hålla reda på när fotona skall skickas in och ha koll på vilket tema det är. Årets teman skall man veta redan vid årets början
3/ Mix av storlekar - i alla fall tidigare så var de foton som tävlade i flera olika storlekar och då är inte förutsättningarna lika för de som tävlar
4/ Jag har för tillfället rätt lite ciklider och har därför inte så många foton på sådana.
Detta är anledningen till
att jag idag knappt ens kollar på tävlingsbidragen eller röstar
1/ Tråkigt - på grund av få foton
2/ och dessa är ofta stöpta i samma mall
3/ Svårt att hålla koll på när man skall rösta
Rent allmänt kan man väl dock säga att fotointresset minskat både vad gäller antalet tävlingsbidrag och antalet som röstar.
Fototävlingen lever fortfarande på Zoopet men även där så har intresset minskat och det är något färre deltagare än vad det var förr. Dessutom är det idag ytterst få som kommenterar fotona (det var riktigt bra förr).
Detta skulle man kunna göra för att öka intresset här på ciklid
1/ Begränsa det till 6 tävlingar per år.
2/ Av dessa bör minst 3 vara teman. Teman ger visserligen färre deltagare, men det stimulerar ändå intresset för fototävlingen som sådan eftersom det dels kommer in helt nya typer av foton och dels så är ofta också så att det blir nya vinnare i dessa omgångar.
3/ Vilka teman som gäller skall anges för hela året anges redan vid starten.
4/ Ange exakta tider för allt. Under alla år har Zoopets fototävlingar (där är det månadstävlingar) haft exakt samma tider.
Inskick av foton till nästa omgång kan ske mellan 22 i en månad till den 21 i nästa månad. Röstningen är mellan den 1-14 i månaden. Resultatet publiceras den 15.
5/ Ha ett "format" för alla foton. Det bör vara ett format som gör att det ger tillräcklig tryckkvalitet (för att kunna användas i CB), men inte så stort att man måste scrolla på en vanlig skärm för att kunna se hela fotot. Förr körde vi med 1.000 pixlar i en ledd på Zoopet, idag kör vi med 1250 pixlar.
6/ Utse också en årets fotograf och man får då poäng efter placering varje månad (det triggar fler till att skicka in oftare).
Länk till ett månadsresultat på Zoopet
7/ Marknadsför det hela bättre