Jag läste detta idag vilket faktiskt gör att vi INTE SKA använda jätteräkor i mixen.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.318244-jatterakor-kan-sprida-virus
"Jätteräkor kan sprida virus
Agna inte med tigerräkor och släng inga skalrester i vattnet! Med de enkla råden hoppas svenska myndigheter kunna stoppa ett virus som hotar hummer, kräftor och räkor."
Det är kanske läge för en notis i Ciklidbladet?
Ang. jätteräkor; många produktionssätt är säkerligen inte miljövänliga, ekologiskt hållbara eller till nytta för den fattiga lokalbefolkningen. MEN det finns sådana uppfödningar som är det så man skall vara lite försiktig med att direkt avfärda dessa produkter.
Billiga jätteräkor kan man nog avfärda. Som jag förstått det är det de asiatiska som är illa medan sydamerikanska är mycket bättre. Har någon mer info så kom gärna med den då jag är lite ringrostig. När jag läste Tropisk Ekologi eller om det var Naturvård i Uppsala så höll någon ett föredrag om hållbar räkodling i Ecuador. Men nu är ju inte jätteräkor vilken produkt som helst utan en av de värre som orsakar miljöförstöring och mänskligt lidande. Att tsunamin i Indonesien och Thailand hade så förödande effekt har har delvis skylts på jätteräkodlingar.