Äggfläcksciklid
Det är sånt här som är så bra med att fråga folk om råd: jag var inne på namn baserade på "akvarell" eller "pastell" pga de flesta har ljusa och lite diffusa färger, men äggfläcksciklider är ett perfekt namn! Men som ola säger lite i längsta laget. Går det att korta ner eller associera kring?
(Oseriöst förslag: påskcichlider - de har målade ägg i grenen! ;) )
Ola[/quote
]Getingciklid förekommer lite då och då på multifasciatus och det passar verkligen på temperamentet. Så nu kom jag med ett tredje förslag. Zebrasnäcklekare är bra annars.
Jag gillar getingcichlid (getingsnäcklekare?). Man kan se det som att namnet refererar till utseendet (tvärbandad), attityden (tuff), eller livsstilen (kolonibildande).
Jag vet inte om man borde kasta in namnet "multis" i matchen också? Det används och uppfyller alla krav på ett bra namn MEN för mig låter det som slarvigt bloggspråk, som "tänket" eller "snackis".
Lepidolamprologus är ju rovciklider (upptaget av Rhampho). Vet inte om man kan spinna vidare på det.
Jag funderade ett tag på namnet "rovjullar", pga att de ser ut som jättestora
Julidochromis, men de är antagligen inte nära släkt.
Amatitlania sequia är ju en helt vanlig zebraciklid och den finns nog i Nicaragua också. De jag har (Lake Xiloa) utmärker isg inte på något sätt jämfört med en snygg zebra.
Hmmm... är konsensus nu alltså att
A. siquia inte är detsamma som Honduran Red Point?
(Det var ju skrutt att när det äntligen gjordes en revision av
Cryptoheros så lyckades de inte skriva så det går att identifiera vilken art som hör till vilket namn!)