Cyanostictus är väl blåprickig på grekiska? Visst har de andra hästnosarna också blå prickar, men de har ränder också.
Egentligen gillar jag inte att man hittar på svenska namn på ciklider. Om man ska göra det tycker jag att man bör börja med att försöka försvenska de vetenskapliga namnen, om de inte redan har kända inarbetade svenska namn.
Ja, det är det. Cyanostictusens ränder är väl mer tydliga än de andras, vem som är mer blåprickig vågar jag faktiskt inte säga, det varierar ju också mellan populationer, och beroende på lysrör.
Också jag har talat för att populärnamnen är onödiga, ibland vilseledande och det är svårt att uppdatera dem när arter spjälks eller slås samman, och för att seriösa hobbyister lätt lär sig de vetenskapliga namnen. Men jag har funnit mig vara i minoritet här hemma, där detta har diskuterats redan i årtionden. 2004 utgavs den senaste listan med "officiella" populärnamn på finska. Då listan sammanställdes deltog ett tiotal akvarister i att ta fram populärnamn på akvariefiskar, vi jobbade otroligt många timmar under många månader med detta. Måste tyvärr medge, att populärnamnen används väldigt mycket inom hobbyn, kanske bara 5 % använder de vetenskapliga namnen i större utsträckning. Man kan kanske tycka att detta inte har varit en positiv utveckling.