Åsikt om forsciklider för Steatocranus?
Det är ett passande namn, men som sagts så kallas gruppen redan Lejonhuvuden, så jag tror det kan få svårt att slå. Du skulle kunna sätta namnet på arterna i
Teleocichla (som också lever i forsar) istället?
Cyprichromis - stimciklider?
Kan inte på rak arm komma på om det finns andra släkten av cichlider som också lever i stim. Någon?
Har för mig att ett av namnen meleagris/stappersi är synonymer?
Mjaa... Inte enligt Catalog of Fishes, men nog får jag hålla med om att de är misstänkt lika. Kommer du ihåg var du såg att de var synonymer?
[/quote
]Lite mer försvenskade tyska namn om det kan vara något.
Om de blir bra på Svenska är de välkomna.
Erik Å[/quote
]
Astronotus ocellatus Påfågelcichlid
Astronotus crassipinnis Oscar
Jag tror både Påfågel och Oscar är för inkörda namn på den art som i akvarievärlden kallas "ocellatus" för att kunna ändras, dvs crassipinnis behöver ett helt eget namn.
Är tveksam till Orangenflossen också, det är ju rakt av ett tyskt namn som betyder "orangefenad".
Ola[/quote
]"The name is... composed of the Greek word ______ (eremnos) meaning black, swarthly or dark, and ____ (pyge) meaning rump or buttocks"
Jadå, att det är innebörden betvivlar jag inte, många latinska namn är "färgstarka" (jag minns särskilt en stackars plattmask som hade artepitet
gonocephala), men jag kan inte acceptera direktöversättningar av såna namn på svenska.
Ola[/quote
]Sarotherodon galilaeus galilaeus - Petrusfisk
Bättre än mangotilapia tycker jag också (har ingen aning om vad den har med "mango" att göra, utom möjligen att den serveras med det), men kanske fortfarande för likt S:t Persfisk, särskilt med tanke på att det rör sig om kommersiella matfiskar. Vad säger du om Petrustilapia?
Uppdaterad lista kommer!