Det var ju rätt bra skrivet, men detta:
"Dessutom finns det en del fiskarter som är så små att de bör hållas i små akvarier." är helt enkelt inte sant. Jag håller uteslutande dvärgarter och har aldrig, någonsin, stött på en art som blev skygg pga att jag höll den i ett stort akvarium. Det finns fiskar som inte störs av att akvariet är litet, t.ex. leaf-litter arter, men jag tror inte på att det finns fiskar som störs av att akvariet är stort.
Rivulus ornatus funkade inte
alls i 540 liter. De vågade sig inte ut över djupt vatten trots att de var ensamma. Men det var djupet, inte storleken som var problemet.
Jag håller med Kjell om att du ryckte texten ur sitt sammanhang (argument mot en generell minimistorlek på 40 liter) men visst "de bör" borde nog varit "det kan vara en fördel".
Till DRE ang paragraf 6. Nej, jag tycker inte detta är en övertolkning utan grundproblemet. Detta har dessutom Jordbruksdepartementet själva insett och påpekar det själva. Även Universitetet har problem med att "det naturliga felslutet" (naturligt = bra) visade sig i lagstiftningen, även om det inte fanns fullt lika "överdrivna" skrivningar. (Zoologiska institutionen här i Göteborg skickade också in ett remissvar som även det tryckte på att det viktiga är att djuren har det bra (välfärd/welfare), inte att de har det naturligt)
Här finns en sida ni kan titta på förresten
www.fishwelfare.net