Janne Kjell har helt rätt i att medlemsantalen kommer fortsätta att minska och jag tror att det är svårt vända kurvan uppåt då hela hobbyn är under förändring.Mvh Janne
Det tror jag inte alls på. Medlemsantalet steg (lite men dock) under 2009 jämfört med 2008. Vad vi ska jobba för är tron på att vi kan gå över 1000 medlemmar inom snar framtid (= 2010 eller 2011). Därefter ska vi ställa målet vid 2000 medlemmar, bl.a. genom att attrahera fler medlemmar i de övriga nordiska länderna, och genom att få med fler kvinnor. (T.ex. här i Finland är kvinnorna på frammarsch, med bl.a. majoritet i styrelsen för finska ciklidföreningen.)
Tror vi att medlemsantalet kommer att fortsätta att sjunka är slutsatserna att 1) lägga ner CB, och därefter 2) lägga ner NCS. Som sagt, det tror inte jag på.
2009 gjorde vi en sparversion av kalendern, tror att den kostade oss ca 5000 kr netto. Att formatet dessutom fick positiv kritik var uppmuntrande.
En annan sak vi måste vara öppna för är diskussionen om läsplattan. Det kan gott vara att det är våra generationer (Kjells och min) som värderar en papperstidning, och att de som lär sig läsa imorgon aldrig kommer att hålla i ett papper. Vi får inte negligera de möjligheter framtiden kan föra med sig.
En tredje sak är att vi får ta en grundlig funderare på hur Ciklidstämman ska se ut i framtiden. Både pris och innehåll. Jag kan tänka mig att gå vidare i den riktning förra årets stämma var inne och snusade på, dvs. olika aktiviteter, workshops, utställning, och bara något föredrag.
Sedan funderar jag lite på våra varumärken. Startar en egen tråd för de funderingarna.