Jo konkurens kanske det är. Men ja har svårt att se det leder till bättre sidor. Det funkar så i affärslivet men ja tror att det är skillnad på det o en ideel förening. Men du har kanske rätt:)
Hade det bara funnits Ciklid.org och inga direkta alternativ, så som det var före Zoopet och andra sidor startades, hade det troligen inte varit lika angeläget att utveckla och förbättra.
[/quote
]--Låt bildtjänsten bli gratis.
Vilket motiveras med att det är gratis på andra siter, ett expempel på att det fungerar :)
Men som Kjell påpekar, väljer man att lägga ner CB så kanske det måste det finnas något annan som ger intäkter.
[/quote
]Ja tror att focus trots allt ska ligga på "hur vi vill ha det".
Självklart, men det är en förening med många medlemmar och viljor. För ett tag sedan var en liknande diskussion uppe om varför NCS går med förlust och hur forumet skulle kunna förändras för att attrahera yngre personer. Där tyckte jag att det kom fram en del bra idéer. En del förkastades direkt andra skulle diskuteras, inget av det verkar ha genomförts. Uppenbarligen tycker vi olika om vad som bör prioriteras, vilket är fullt naturligt.
Ciklidbladet har varit stommen i föreningen genom alla år och många vill att det ska förbli så, medan andra menar att det är dags att förnya sig. Kanske ska man gå en medelväg och minska till 2-3 nummer och helt skippa kalendern och andra bilagor för att frigöra resurser och minska utgifterna.
Att göra tidningen digital tvivlar jag på. Det har diskuterats i flera år att göra artikelarkivet på Ciklid.org mer intressant med t ex bilder. Det har ännu inte kunnat genomföras och eftersläpningen på artiklarna som ligger där är nu 6-7 år. Det verkar alltså inte vara bra förutsättningar för digitala media.
Idag finns en redaktionsgrupp som arbetar med CB, jag tror att det skulle behövas något liknande för hemsidan (personer som inte nödvändigtvis måste sitta i styrelsen). En grupp som lägger in innehåll, ser till att allt är uppdaterat och utvecklar nytt. Först och främst bör man nog koncentrera sig på det som finns och fixa till det, sen utvärdera nytt som t ex bloggar, chatt, fotogalleri mm. Sånt som kan attrahera en ny yngre publik till sidan.