Jag vill förtydliga mina avsikter med denna tråden.
Jag tycker att vi har ett kanonforum men jag ser att uppfångandet av forumsdeltagarna misslyckas.
Vi lyckas inte få in NCS medlemmar i forumet.
Vi lyckas inte behålla de nyanlända.
O eftersom NCS är helt eller delvis beroende(rekryteringsbas) av forum på nätet så är det av största vikt att vi kan behålla nyalända o få dom engagerade.
Kvalite på vårt forum handlar inte om antal inlägg, däremot handlar forumets framtid om antalet besökare.
Enkelt uttryckt, skrivs det inget så finns det inget forum.
Hur hjälper vi nyanlända??
Hur får vi dom att stanna??
Utan svar på dom två frågorna så ser framtiden mörk ut, vilka visioner vi än har.
Man kanske inte bara behöver se detta forum som en rekryterinsgbas för att få medlemmar. Om nu vissa grupper trivs bättre i andra forum kanske man kan fiska lite där i högre utsträckning.
Jag driver ju Zoopet och för några år sedan blev rätt många av de Zoopetare jag träffade eller de som skrev i forumet NCS-medlemmar. Idag är det inte längre så och då kan man ju fundera över varför det blivit så.
Ok, man kan ju då mena att de blivit dåligt bemötta när de skrivit på ciklid.se och att de därför tröttnat, men jag tror nog inte riktigt på det för dessa var ju istället aktiva på Zoopets forum och "värvades" där och finns också kvar där.
En orsak till utvecklingen kan vara att Micke förr lobbade mycket aktivt på Zoopet men nu har väl han fullt upp med sin hemsida och har inte längre tid med det och ingen annan har heller tagit vid. Visst informeras det lite när ett nytt CB kommer men den diskussionen ebbar snabbt ut så den ger inget avtryck. Förr skrevs det också lite grann om CB på utländska forum (danska och norska som jag känner till) men detta görs väl inte heller längre.
Jag vänder mig absolut inte mot det som du skriver - självklart bör man jobba för att ciklid.se skall bli bättre och det kommer i så fall att leda till fler medlemmar, men man kanske också skall vidga vyerna och se att NCS kan hitta en rekryteringsbas i flera forum.
Zoopet har ju t.ex. hela 12.400 trådar om ciklider (10.300 på ciklid.se) och ciklider.se som är ett relativt ungt forum lockar tydligen väldigt många idag.
Detta var en utvikning från ämnet och tanken är väl att man i denna tråd främst skall diskutera hur man kan göra ciklid.se bättre och det är ju inte riktigt samma sak som en diskussion på hur NCS skall få fler medlemmar.