Jag tror man måste till med ett steg till i den strategin för att det ska fungera. För att hamna på rätt plats i butiken så måste det vara en snygg affisch och jag tror också att ringa upp ägaren och diskutera frågan är viktig. Skapa delaktighet samt förståelse för värdet. Detta gäller även internetbutiker.
Absolut.
Jag kan däremot tycka att man som medlem i NCS kan hjälpa till och kontakta sin närmaste zoobutik som har akvariefiskar. Om alla har samma plan om hur och vart man vill presentera föreningen och Ciklidbladet så tror jag absolut att man kan få respons. Allt handlar om att synas i vårt samhälle, så även i butiker...
Tidigare så lyfte jag fram idén om att prata med Bibliotek för att få in Ciklidbladet den vägen...men vet inte om någon tog tag i den tanken. Unga personer besöker bibliotek via skolan och det är absolut rätt målgrupp att sträva efter och skapa intresse för hobbyn. Skolverk kanske också kan dra nytta av NCS och Ciklidbladet?
Varför inte ordna en grupp på Facebook med syftet att synas? Att länka till forumet och att återknyta till hobbyn i stort?
Den absolut bästa mixen tror jag är om man finner en linje där man kan dra nytta av det nya på bästa sättet samt att man sparar en röd tråd som t ex Ciklidbladet ändå är för föreningen. Kanske kan kostnaden för Ciklidbladet ses över och då med grundtanken att man ska försöka behålla kvalitet men finna billigare lösningar? Jag är nämligen inte alls övertygad om att papperstidning är en utdöende mediaras...men att man måste anpassa informationen på ett sätt så att Ciklidbladet känns fräscht och givande för medlemmar att betala för.
Förresten så ställer jag mig till förfogande för föreningen att hjälpa till med ideellt arbete för att ta tag i de här nya ideerna och utforma en strategi för hur föreningen skall ta sig framåt. Jag tycker att det vore bra om man kunde plocka ut segment ur de här ideerna och dela upp det i t ex tre olika områden varav man tillsätter t ex tre olika arbetsgrupper att arbeta med delarna.
Styrelsen har nu ett ypperligt tillfälle att engagera personer som i framtiden kan skapa en bättre plattform för hela verksamheten. Ta också till er det som diskuterats om samarbete mellan olika föreningar även om föreningarnas målgrupper och utvecklingspotential skiljer sig.
*** Jag hade fel...NCS finns på Facebook...men det hade jag absolut ingen aning om..så hur kunde man veta det? Jo om man redan var insatt i det. 35 medlemmar nu. Ingen facebook länk på forumet eller sajten? Finns det omtalat i Ciklidbladet?