Det är därför fångstplatsen används efter artnamnet, men det gör det inte till en egen art. Tycker du att ichtylogerna har fel så kan du ju maila dom och påpeka det... vem vet dom kanske gör en ny revidering av hela släktet.
Det är ju samma sak som med tex P. taeniolatus. Den finns i många olika geografiska varianter men det är fortfarande samma art.
Eller kolla på en vit pudel mot en svart... olika pigment men fortfarande en pudel =)
Ja att det är en art diskuterar jag ju inte utan att bara säga att det finns 6 arter av troffar tycker jag är fel men att det finns 6 ater är ju rätt på ett sätt men tycker att man ska se varje indevid som egen art tycker jag att man ska se och tror ni förstår vad jag menar så ni som bara tycker det finns 6 arter får tycka det men själv ser jag 6 artgrupper och varje fångstplats som egen art sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med art men om någon frågar hur många olika ater man har tror jag att alla säger tex 5 även om alla är moori men har olika fångstplatser.
men vill ni diskutera vidare på ämnet så kan man ju alltid titta på vad butikerna skriver (arter som finns och på skriver dom inte moori utan oftast bara fångstplatser fast dom borde skriva fullständigt namn)
så enligt mig har nästan alla som säljer fisk skrivit fel.
så ni som inte förstår vad jag menar kan ju alltid diskutera detta vidare men som vanligt på detta forum så ska allt skrivas rätt även om man förstår vad man menar
Tack & hej
Fortsätt gärna med diskutionen så spåra den säkert ut som vanligt (händer ju i dom mesta trådarna här)
Mvh
Roger
Kollar vidare i tråden med intresse:D