ok, med dessa nano och bastardfördrag du föreslår och som du säger utelämnande av tanganyika och centralamerika så kommer iaf jag och fler med mig inte att deltaga, men ciklidstämman kanske ska attrahera de som inte är ncs medlemmar i första hand.
om man ser till vad som skrivs på forumet så tror jag nog att tanganyika och centralamerika står sig ganska bra faktiskt, även om försäljningen av centralamerikaciklider har minskat drastiskt så finns det ju ganska många som håller dem iaf, och tanganyika ska vi inte prata om när det gäller det, säljer i princip all tanganyikafisk jag odlar fram så fort det är tillräckligt stort bara.
men det är ju bara mina åsikter;)
Deltagarantalet på den senaste ciklidstämman var ett fiasko (stämman i sig var bra) och vill man att ciklidintresserade skall komma på stämman så får man ha ämnen som attraherar dagens ciklidintresserade.
Själv tycker jag t.ex, att det vore kul att lyssna på ett föredrag av någon tysk odlare som är expert på att få fram de nya färgvarianterna av Aulonocara. Därmed inte sagt att jag själv är intresserade av dessa fiskar. Däremot är jag klart intresserad av t.ex. Tanganyikaciklider men jag är ändå rätt medveten om att jag är rätt ensam om detta.
Rent krasst så säljs det idag t.ex. 10 ggr fler malawiböcker än tanganyikaböcker, det säljs 30 ggr fler nanoböcker än tanganyikaböcker. Om centralamerikanska ciklider finns det inte någon marknad alls för att ge ut en enda bok.
Så ser verkligheten ut - självklart måste man anpassa sig till den om man vill att stämman skall överleva. Men visst skall stämman ha en bredd på de ämnen som tas upp i föredragen och speciellt denna gång eftersom det tydligen skall ske flera föredrag samtidigt - så nog kan även tanganyika och centralamerika finnas med på ett hörn även om det är ytterst få som håller på med dessa ciklider nu för tiden.
Om ciklidstämman skall överleva krävs det nytänkande, eller snarare åtminstone att man öppnar ögonen och ser vad som gäller idag.