2011
Vad ska den heta
Ciklidstämman 2011
känns som den skrämmer vanliga människor
Håller fullständig med Christer, att namnet Ciklidstämman skrämmer bort vanligt folk som är intresserade av akvarievärlden och framför allt “våra” ciklider! Det låter som om Nokia eller något annat storföretag kallar till bolagsmöte/stämma! Nytt arbetsnamn snarast! Nu måste nytänkande fram för att det ska kunna gå ihop ekonomiskt och framför allt att locka nya medlemmar till föreningen .
Först en separat hemsida för “stämman” som kan användas år efter år, där det fylls på med nyheter och att det läggs in, vad som kommer att ske på "stämman" vart efter tiden går! Att skapa en spänning och förväntan vad som komma skall på “stämman“, är rätt för att kunna locka nya medlemmar!
En hemsida behöver inte alls vara dyrt, då det finns bra sidor som till och med är gratis och jag är övertygad om att det finns människor här på forumet, som är väldigt duktiga på att göra en snygg och intressant hemsida! Låt oss säga att den ska vara klar och ute på internet direkt efter sommaren. Den ska också hjälpas upp på alla sökmotorer ( Google, Msn, Yahoo, AltaVista mm. ) så att människor som slår på fisk, akvarium, ciklid, eller andra sökord, får upp denna “stämma” på deras sökmotors första sida! Det brukar ta ett par månader att hamna på förstasidan, men en bättre marknadsföring får vi leta efter, som dessutom är helt gratis! Jag har en del bra knep att ta till, för att hamna långt upp på sökmotorerna!
Just marknadsföring, är som alla förstår mycket viktigt att nå ut till nya människor som också kan bli medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet. Det gäller att hitta billiga sätt att marknadsföra “stämman” och här kan ALLA hjälpa till på något sätt. Allt från ditt eget närområde där du bor, till reklamplats på andra hemsidor som inte behöver vara inom akvarievärlden!
Jag har sagt till Christer att “stämman” får den bästa reklamplatsen hos min hemsida/företag travaren.se helt gratis tre månader innan “stämman” går av stapeln. Jag har i dagsläget 20 000 besökare i månaden som stadigt ökar! Jag tror det finns fler här på forumet, som har hemsidor med massvis med besökare som kan göra likadant! Detta är bara ett sätt att få en billig marknadsföring av “stämman!” Det finns många, många andra sätt också och hjälps vi alla åt, så kan vi gemensamt få nya medlemmar till Nordiska Ciklidsällskapet och få stämman till att gå ihop ekonomiskt på alla sätt!
Sätt upp ett mål att stämman ska få minst 1500 - 2000 besökare, vilket jag tror inte är en omöjlighet om det nås ut till allmänheten. Att det fortfarande finns ett väldigt stort intresse för akvariehobbyn råder det ingen tvekan om, men som sagt, det måste till ett nytänkande vad det gäller stämman! Alla medlemmar kan hjälpa till på något sätt att bidra till att detta blir lyckat!
/Chibbe…