Kanske lite tidigt att ta upp detta nu.......det är det inte
(drömmen)
flera föredrag samtidigt i olika salar som slutar olika tider (bra för mat, samt motion)
gärna utställning, akvarier o tillbehör samt försäljning
Jag gillar denna idé skarpt. Jag älskade den 2009 och jag älskar den idag. En sak att tänka på rent praktiskt är mycket tydlig skyltning att detta är ett separat evenemang och att vanliga Fjärilshus-entrén inte gäller (jag utgår nu från att det blir på Fjärilshuset) samt en skylt om att hålla ljudnivån nere så folk hör föredragen.
Kjell[/quote
]Jag skulle vilja höra ett föredrag om AND-projektet i Malawi
Mycket bra idé-och varför inte fler föredrag med miljöanknytning? Jag skulle också gärna höra ett foderföredag och varför inte parasitföredrag (är Thorbjörn Hongslo aktiv) om vilka parasiter vi ciklidister bör se upp med. Alla ciklider ska ha mat och alla kan bli sjuka. Överhuvudtager fler föredrag om t.ex. foder och akvarierelaterade ämnen-och färre "detta är fisk. Detta är en fisk till..."
[/quote
]Återigen, jag dissar inget, försöker bara undvika vissa ev. problem.
Hyfsat långa raster tror jag också på, det händer mycket i samtalen mellan olika folk. Kanske är det där man ska sätta in en stöt, ge folk samlingspunkter utanför föredragen, t ex som det jag nämnde ovan - olika folk får visa upp hemmabyggen med bra instruktioner kring. Bra samlingspunkt och bra utgångspunkt för vidare diskussioner. Men vad tror ni om ett "grundföredrag", som t ex ciklider i sällskapskaret? Är det värt att köra det "på bekostnad av gamlingarna", som redan kan allt det. Kommer det locka mer folk? Jag tror någonstans ändå på att lägga upp ett/flera mer grundläggande föredrag (kan vara annat ämne, t ex ciklider generellt, presentera olika grupper och deras krav). Ska vi bara fokusera på oss nördar eller ska vi bredda oss lite? Kör vi ett eller flera grundläggande föredrag så krävs nog en hel del mer marknadsföring iaf.
Hilsen,
/P
Långa pauser-jatack. Jag har hört många fantastiska föredrag på stämmorna men pga de korta pauserna så hinner jag inte smälta och ta in informationen. Jag tror långa pauser är en förutsättning om inte idén med olika föredrag slår igenom.
Angående grundföredrag; varför inte? Jag tänker att man skulle kunna lägga en sådan paralellt med årsmötet-så känner sig inte de som är icke-medlemmar men intresserade bortglömda. Ett företag jag tror skulle kunna attrahera är också "kombinera ciklider med andra fiskar". SKulle kunna attrahera andra föreningar och ärrade akvarister med dålig cikliderfarenhet.
En bra sak-för nybörjare och andra-är nog att ha några volontärer vars uppgift är att peka folk rätt och förklara hur det går till och var saker finns, kanske också ge tips på vad som kan passa dem. Jag ställer gärna upp som en sådan.
Ola[/quote
]Det ska ju finnas flera attraktiva saker samtidigt, annars funkar det inte. Det GÅR inte låta hundratals människor kolla på hur man bygger ett akvarium och kalla det workshop. Alla mässor/ konferenser är upplagda på detta sättet. Jag har aldrig varit med om att någon "stöts bort". Jag ser det inte som skilt från att små band spelar på små scener på en rockfestival. Personligen tror jag att om det finns några alternativa workshops samt nischade tyngre föredrag (jag kan t ex hålla ett diskussionsliknande föredrag om ciklidvetenskap) och cafét att välja på, så blir cafét fullt, men inget annat
Varför inte köra de grejer som lockar många-t.ex. Sydamerika och Malawi samtidigt? Min erfarenhet är att de lockar många men olika människor. Jag gillar "rock-festivaltänket",att det ska finnas en blandning av föredragshållare/band som är olika. Ingen förväntar sig att hinna se alla band på Sweden Rock Festival, så det kanske börjar bli dags att tänka att det går inte att hinna med programpunkter på Sweden Rock festival.
Ola Sjö[/quote
]Som en långtbortifrån-människa så stödjer jag tanken på att det läggs in någon form av organiserad affärsturné. Om vi åker lång väg för att gå på stämma vill vi gärna ta chansen att få tag på lite nya firrar.
Om det skulle organiseras som så att turen är på fredag och fisken levereras på söndag så tror jag att det skulle vara lättast att kombinera med resten av stämman. Det vore trist om det ex på söndagen skulle tömmas på folk så att en massa människor försvinner från området.
Jag gillar också idén med affärsturné och jag är Stockholmare. Kanske man kan ha upphämtning på området där någon meddelar "Fisken från affärsturen kan nu hämtas vid disken" och så en enkel märkning så alla får sina juveler fort.